Fortsätt till huvudinnehåll

alexander "the" politiker?

De senaste månaderna har jag börjat fundera på att engagera mig i politik. Frågan är bara hur. I föreningar, partier eller bara som någon kuf på flashback som drabbats av självövertygelse?

Att gå med i något partis ungdomsförbund känns lockande. Att få diskutera politik med andra alltså. Dock känner jag inte att något parti känns särskillt rätt. I mitt hjärta är jag hängiven åt orättvisor och antagligen då lite av en socialist. Men utanför mitt hjärta blir det svårare. Om man tar sakfrågor som skolpolitik, syn på ekonomin, syn på samhällsplanering, kärnkraftsfråga, infrastruktur etc. Så ligger jag liksom lite utanför alla partier. Borgarna har enligt mig en alldeles för naivt blind tilltro på marknadsekonomin. Att den "fria" marknaden skulle lösa alla problem verkar vara deras ideologiska övertygelse. Sossarna är å andra sidan nog lite för skeptiska i frågan, enligt mig... och så tror jag på en långsiktig utveckling mot lägre skatter.

I kärnkraftsfrågan är jag för en utveckling - framtiden för kärnkraftstekniken ser ljus ut. Dock så är jag emot den kraftigt subventionerad vindkraften. Tänk om pengarna skulle kunnat läggas på nyttigare saker som energieffektivisering av bostäder.

Jag är för höghastighetståg i Sverige, då med maglevteknik så att restiderna blir så pass korta att det får en så stor samhällsekonomisk effekt som möjligt. Byggd järnväg ska ju ändå ligga i hundra år, så långsiktigt blir vinsten markant större. Att förbinda södra Sverige till en enda stor ekonomisk region är för mig ett måste för att bibehålla vår position som världens mest konkurrenskraftiga land. Det ger också stora miljövinster genom att det flyttar över lastbilstransporter till järnväg.

I stadsbyggnadsfrågor vill jag se en radikal förändring till att vi bygger det som människor efterfrågar, samt att byggjätte-oligopolet utmanas. Det måste bli enklare att bygga, så att fler aktörer tillåts komma in och konkurrera. Sen måste segregeringen byggas bort. Människors ekonomi ska i mycket mindre grad än idag få avgöra VAR de bor utan endast HUR de bor. Här måste även arkitekturen
 utvecklas...

I utrikespolitiken vill jag att Sverige är mer aktivt och tar ställning för demokrati, mänskliga rättigheter, fattigdomsbekämpning och mot alla typer av brott mot civilbefolkning... Nu när man läser så mycket om Olof Palme så tycker jag att det är hedransvärt hur han vågade kritisera t.ex Vietnamkriget så som han gjorde. Det har ju i längden varit till gagn för Sverige...

Det jag vill skapa är ett land där personligt inresse blir mer avgörande för människors karriär än klasstillhörighet. Ett möjligheternas land där alla ska kunna bygga sin egen framtid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från