Fortsätt till huvudinnehåll

Framtiden för den svenska skolan

När jag testade på läraryrket genom att vikariera lite förra våren så fick jag känna på hur svårt läraryrket är, men också hur fantastiskt det kan vara. Känslan av att lyckas sporra eleverna och att lyckas lära dem något är fantastisk. Om jag inte varit så starkt intresserad av arkitetktur så hade jag definitivt blivit lärare. Eller så hade jag tvekat på grund av yrkets låga status. Tyvärr...

Idag är bilden av den svenska skolan en KRISSKOLA. Där varken lärare eller elever antyds hålla måttet. Jag tror att Björklunds retorik om "flumskolan" är skadlig även om den bild han ger tyvärr på många håll är sann. Jag tror att hans retorik är skadlig då den undergräver skolans status. Den odlar myten om att dagens unga är odugliga analfabeter och att lärarkåren är dålig. Resultatet medför att arbetsgivare blir skeptiska till att anställa unga och att färre söker till lärarutbildningen. Jag tror att debatten måste byta fokus från det som inte fungerar till det som faktiskt kan lösa problemen och vad vi vill ha för skola.

För mig som har färska erfarenheter av att gå i skolan är det kanske största bekymret bristen på undervisning och otydliga mål. Undervisning har bytts mot enskilt arbete i att fylla i stenciler. Tid för diskussion och reflektion saknas. Detta gör att elever inte kan ta till sig kunskaper på ett djupare plan eftersom de bara har tillgång till sitt egna perspektiv på det de lär sig.

Många elever saknar djupare kunskaper! Hur kan detta nås?

- Mer diskussioner i klassrummen! Detta tror jag är det enskillt viktigaste för framtidens undervisning. Det förträffliga med diskussioner är att de också kan fortsätta utanför klassrummet då de engagerar eleverna. Detta låter också de duktiga eleverna att utvecklas genom att de sprider sin kunskap, vilket ska vara bra för att utveckla djupare förståelse.

- Lyft fram goda förebilder! Vi måste börja odla en respekt för att vara riktigt jäkla duktig, oavsätt om det handlar om att vara en duktig musiker, försäljare, entreprenör, kock eller forskare i partikelfysik. Tanken att det är OK att vara medelmåtta är skadlig. Att skapa medelmåttor kan inte vara målet för en ambitiös skolpolitik! Bjud in eller besök framgångsrika personer! Många elever behöver mål som sporrar dem att plugga. Se bara hur hårt de som vill bli läkare pluggar!

- Belöna duktiga lärare och utveckla de sämre! Även lärarna behöver förebilder, så lyft fram och belöna de duktiga. Jag tror också att de behöver möjlighet att lära av varandra. Ge sämre lärare mentorer i form av alla de duktiga och erfarna lärare som finns.

I Språkundervisningen:

Ge elever erfarenheter och färdigheter i att agera inför publik - Denna kompetens saknas hos alltför många idag - även hos lärare - och detta skulle också kunna ge elever en större självkänsla som låter dem delta i klassrummets diskussioner.

Retorikinriktad språkundervisning - Lär ut svenska genom praktiska skriv/läsövningar med efterföljande reflektion. Idag glöms reflektionen bort och eleverna ser inte sina egna misstag eller vad de är bra på för den delen. Glöm den torra grammatikundervisningen den lär man sig ändå - fast på den hårda vägen. En retorikinriktad språkundervisning tror jag kan ge elever en bättre bild av språkets betydelse och därmed öka intresset. Retorisk analytisk förmåga är också livsviktigt i informationssamhället.

I Matematikundervisningen:

Elever behöver djupare förståelse för matematik, detta åstadkoms genom att ha fler matematiklärare som kan hjälpa och förklara för varje elev, men också genom att diskutera problem. En annan sak jag tror behövs är att lyfta förmågan till logiskt tänkande genom att lösa logiska problem.

Jag tror att den svenska skolan är bättre än sitt rykte. Men potentialen för förbättring är enorm då förutsättningarna till en bra skola aldrig har varit bättre. Fler och fler föräldrar är välutbildade, samtidigt som att information och kunskap aldrig varit så lättillgängligt som nu. Framtidens skola måste utnyttja detta. För mig är det självklart att sverige ska ha världens bästa skola. Det finns inget alternativ.

Frågan är bara hur man mäter detta: I PISA-studíer, i ungdomsarbetslöshet, i genomsnittlig framgång sett ur ett livsperspektiv, andel som läser vidare, ungas entreprenörsskap, andel superframgångsrika, i kreativitet, i attraktivitet på den internationella arbetsmarknaden eller... Visst är PISA-studier ett bra jämförelsemått, men jag tror att man kan gå bort sig genom att stirra sig blind på dessa jämförelser och glömma bort vad som mäts. I dagens föränderliga värld kan framtiden ställa krav på helt andra kunskaper än de som produceras idag. Ja, den frågan som skoldebatten inte ställt är vilken skola vi vill ha och vad vi vill få ut av den.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från