Fortsätt till huvudinnehåll

Fragmenterad stad eller några snurrande tankar...

Sara Westins avhandling "Planerat, alltför planerat"... Fortsätter att sätta tankar i rullning på mig. Eller snarare så har den fått mig att börja nosa vidare på Space syntax och sånt där. Det jag undrar över är varför städer oreflekterat tycks byggas bakvänt. Just nu är min cykelväg ner mot stan blockerat av ett stort bygge. Kvarteren ser ut att bli fina och tennishallen är ett välkommet inslag. Det enda jag kan se som negativt är att dessa kvarter inom överskådlig framtid kommer att vara en liten ensam enklav i staden. Varför uppmuntras stadsutveckling inte på mer central överbliven mark? Sådan finns det gott om i området söder om Kåbo/Sjukhuset? Och varför prioriteras inte stadsutveckling i centralare lägen först så att staden kan växa mer naturligt? För exploatering av centralare tomter borde ju vara attraktivare för både byggherre, stad, boende och verksamma. Eller?

Som jag ser det så är svårigeten att bygga mer i centrala lägen att det blir mer komplicerat. Komplicerat för att tomterna är mindre, tomtägarna fler och har dessutom antagligen egna intressen i sina fastigeter. Kanske bedriver de verksamhet där och visst skulle de kunna tjäna pengar på att bebygga marken de inte använder. Men för dessa som kanske inte har ambitioner, kapital eller tid kan stadsutveckling tyckas som en energikrävande bisyssla, som kräver mycket byråkrati. För den presumtiva byggherren å andra sidan så finns det enklare sätt att komma över byggbar mark än att gå runt och leta små markplättar hos stadens alla små markägare.

Resultatet av detta är det slumpvisa utspottandet av bostadsområden som sker i mer eller mindre halvcentrala lägen utan direkt koppling till övrig stad. Kanske är taktiken att detta slumpvisa utspottande av bostadsområden ska ge upphov till sammanhängande stadsdelar så småningom. En stad byggs ju inte över en dag. Stadsdelar behöver tid att gro in sig innan man kan börja tala om myllrande stadsliv. Så varför försena en sådan process genom detta fragmenterade stadsbyggande?

En sammanhållen stad skapar ju större underlag för verksamheter och stadsliv - sånt som det betalas bra för. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...