Fortsätt till huvudinnehåll

Stadsplaneringen och idealstaden

För en vecka sedan så läste jag en bok. En avhandling till och med. En avhandling tycks vara en typ av litteratur som skyller ifrån sig hela tiden. Så fort någonting påstås börjar texten referera till en annan text. Till och med när ord introduceras i texten börjar det att refereras tillbaka till andra texter. Annars kan man ju förstå fel. Så på 400 sidors avhandling blir det låt oss säga kanske 10% kontenta och 90% referat. Trots denna lätt självmassakrerande litteraturform så lyckades jag ta mig igenom en nästan 400 sidor lång avhandling och tykte att den till och med var läsvärd. Avhandlingen är skriven av Sara Westin och heter "Planerat, alltför planerat..."

Det som avhandlades var en känsla - den känslan man får när man är i en nybyggd stadsdel, i detta fall hammarby sjöstad. Känslan av hur allt är så ordnat och hur urbaniteten lyser med sin frånvaro. Huvudfrågan som ställs är - hur kan en stel byråkrati, som ett stadsplaneringskontor, skapa en levande stad? Denna fråga har verkligen fått mig att tänka. För på något sätt känns det som att dagens stadsplanering har ett osunt perspektiv. För mig känns det som att någonstans, medvetet eller omedvetet, så planeras det för stereotypa idealmedborgare. Hela utformningen av området görs efter hur dessa idealmänniskor förväntas leva. I boken beskrivs stadsplaneringen som ett samhällets överjag.

Detta fick mig att tänka på hur jag för ett par år sedan kommenterade frånvaron av dagisplatser i nybyggda industristaden i Uppsala i en liten insändare i unt. Att planera stora stadsdelar för enskilda samhällsgrupper, såsom 50-plusare med utflugna barn, är ett dåligt motiv för stadsplaneringen. Att sedan skylla ifrån sig på att det var dessa grupper man felaktigt "trodde" skulle vara intresserade av att bo där är bara en dålig ursäkt. Den är dålig därför att våra stadsplanerare inte har med den enskildes bostadsval att göra. 

För mig så verkar det som att stadsplaneringens största problem är detta fokus på idealstaden för idealmänniskan. Och eftersom alla människor ur en planerares perspektiv uppträder i form av idealmänniskor så finns det bara en ideal stad. En enda skrupelfri struktur. Resultatet av ett sådant synsätt är att det hela leder till ett stadsbyggande med ett slutresultat - och helst då i form av idealstaden. 

Problemet med att se staden som en konstant, något med ett givet slutresultat, är att det ignorerar det faktum att en stad är i en ständig förändringsprocess. Det vi bygger idag kan komma att stå i mer än hundra år och bara av att kolla tillbaka 100 år så inser man att mycket kommer att förändras jämfört med idag. Dagens behov är inte nödvändigtvis de beov som kommer att finnas imorgon. Därför tror jag på en mer flexibel stadstruktur som tillåter förändring. En bra stad är en struktur som anpassar sig efter dess invånares efterfrågan. En struktur där butiksstråk enkelt och fritt kan breda ut sig organiskt, där lokaler för dagis och skola enkelt kan tillgodoses efter behov, stadsdelar som tillåter förtätning/förändring. 

Jag tycker att våra stadsplanerare måste inse detta. En stad måste ges möjligheter att förändras och att få växa organiskt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...