Fortsätt till huvudinnehåll

Förändring för bevarandets skull

Stockholmare är idioter! Hur kan någon vilja bevara en dylik trafikkarusell? 
K-märkning, Q-märkning, Riksintresse. Med dessa håller vi förändringens ondskefulla krafter i schack. Jag tycker att det är bra att dessa bevarandemärkningar finns. Ärligt talat så är drastiska förändringar av den byggda miljön oftast dåliga. Det är bra att sådana förändringar motverkas lite även om det kan dras till en extrem, vilket börjar bli fallet i Stockholm.

Kvarngärdet Uppsala - Bevaransvärt?
Tyvärr kan jag tycka att den bevarandesynen som manifesteras av K-märkningar, Riksintressen och andra bevarandeivrare är alltför formalistisk. När det kommer till k-märkning av små objekt såsom enstaka byggnader brukar det fungera smärtfritt, men när man börjar bevarandemärka stora mängder byggnader eller också stadsdelar så uppstår ibland problem. Problemet ligger ofta i att experter och vanliga människor har helt olika syn på vad som bör bevaras. I bilden ovan syns bebyggelse i kvarngärdet i Uppsala. På grund av att det är ett av de första moderna exemplen på kvartersbebyggelse i denna lilla skala så har detta område fått bevarandemärkning. Men betyder detta någonting för oss ickeexperter?

Givetvis finns det kvaliteter i detta område. Den lilla skalan, små kvarteren, hur bostäderna ansluter till gatan etc. Men måste det till att vi konserverar hela området inklusive byggnaderna för att på bästa sätt ta vara på dessa kvaliteter? En konsekvens av detta är att det blir omöjligt att åtgärda eventuella brister.

Grundproblemet är att dagens bevarandesyn enbart ser till formen och struntar i vilka konsekvenser för andra aspekter en tidsinfrysning får. Jag tycker att man i högr grad bör uppmärksamma byggnadens/platsens kultur istället för att enbart se till platsens form.
Betydelsen hos en plats kan förrändras dramatiskt även om platsens form inte ändrats ett dugg, såsom här på St: Eriks torg där marknadskulturen har dött av till förmån för en parkeringskultur trots att torget till formen är oförändrat.
Detta skapar ett litet dilemma. Om vi vill bevara formen kan det mycket väl i längden ske på bekostnad av kulturen och om vi vill bevara kulturen så krävs ofta en förändring av formen. Den gyllene medelvägen mellan kultur och form är för mig rätt väg att gå.

Till sist vill jag kritisera systemet med bevarandemärkning för att döda de metoder med vilka vi alltid byggt städer. Gamla Stan byggdes inte på en dag. De byggnader vi ser idag är ett resultat av en kontinuerlig process av tillbyggnader, påbyggnader, ombyggnader, rivningar och bränder. Formen har alltid varit under förändring, måhända har det skett i många små steg. Men dessa småskaliga steg av förändring har avstyrt behovet av storskaliga och ofta destruktiva förändringar.

Man kan ju fråga sig vad som kommer att hända när den bevarande-märkta bebyggelsen på kvarngärdet har åldrats så länge att det enda rimliga är att riva? Troligen kommer området någon gång att totalsaneras och byggas upp efter nya ideal. Historia och kvaliteter kommer att gå om intet.

Det är dags att inse att det enda sättet att bevara är att tillåta små och kontinuerliga förändringar. Att tillåta tillbyggnader, påbyggnader och stegvis bebyggelse växling är det enda sättet att motverka dramatiska totalsaneringar. Det är bara på detta sätt vi kan hålla stadens byggda historia vid liv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från