Fortsätt till huvudinnehåll

Postfordism och den flexibla staden.

En miljö som säger, kör här, cykla här och buskar som effektivt hindrar gående
att korsa gatan annat än vid utmarkerade övergångsställen. Den statiska/konstanta
staden missbrukar här sin makt över den enskildas liv. 
Villaområden är villaområden, miljonprogram är miljonprogram, rutnätstad är rutnätstad och ingenting finns där emellan. Hur ska våra städer utvecklas egentligen? Är denna statiska inlåsning i "färdigbyggda" miljöer något vi ska förtsätta värna om? Finns det utrymme för flexibilitet?


You can have any color as long as it's black, Så sa Henry Ford om bilmodellen Ford T, den första bilmodell som gav mobilitet åt massorna. Fords löpande band kan på sätt och vis sägas vara den modernistiska stadsplaneringens födelsepunkt. Löpandebandprincipen blev okritiskt applicerad på stadsplaneringen. Lika nitiskt som Ford delade in produktionen i mekaniskt repetitiva uppgifter, delade den modernistiska planeringen in stadens funktioner i separerade områden. När Ford delade in arbete i repetitiv monotoni så delade den modernistiska planeringen in livet i en lika repetitiv vardagsmonotoni. Det var liv som styrdes ovanifrån, planarkitekten tog kontroll över livet i staden och formade det efter tänkta stereotyper och idealmänniskor. Hur du handlade, bodde och gjorde dina vardagsresor var designat i förväg.

Den oflexibla staden tvingar fram dyra provisoriska lösningar som dagisbaracker och ofta i konstiga lägen. Detta dagis har stått här i snart tio år och fortfarande planeras nya dagisbaracker
Än idag specialritas dagens nya stadsdelar för stereotyper och idealmänniskor. I en tid då valfrihet är politikens mantra finns det i stadsmiljön endast "valfrihet-för-den-som-gillar-svart". När planarkitekten sagt sitt så kan invånarna bara gilla läget. I den statiska färdigbyggda miljön finns inte utrymme för nya dagis, butiker, kontor eller andra sociala mötesplatser även om både underlag och bred folklig önskan skulle finnas. Enda sättet för att dessa invånare ska få nya dagis, butiker eller kontor i dessa statiska och färdigbyggda stadsdelar är att planarkitekten lägger till dem och vi vet ju alla hur effektivt det systemet funkar.

Men tänk om förändringen inte behövde komma uppifrån, tänk om grannar, privata företag och enskilda individer hade makten att förändra själva. För om vi ska lita på att planarkitekten ska lösa alla problem, kommer inte handelsstråken kunna växa i takt med efterfrågan med externhandel som följd, dagisbristen kommer att åtgärdas för sent och om ingen matbutik etablerades vid områdets byggande så kommer troligen områdets invånare på sin höjd få nöja sig med en liten kiosk, även om det skulle finnas underlag för det. Det finns ingen flexibilitet i denna stad då det är en stad som är specialutformad för specifika levnadsmönster. Varför går det inte att skapa en ospecifik stad, en flexibel struktur som invånarna själva kan forma om för att passa deras behov och önskemål?

Byggbolagen är ofta ganska selektiva med vilka kundgrupper de vänder sig åt. Men att de vänder sig mot boulspelare med utflugna barn betyder inte att stadens tjänstemän ska godkänna stadsmiljöer som inte är flexibla nog att ta emot andra grupper såsom barnfamiljer. Det blir ju ofta fel när det planeras efter stereotyper, då de stereotypa idealmänniskor man planerade för inte liknade de verkliga människor som senare flyttade in.

Vi måste inse att arkitekter, byggare, planarkitekter och politiker inte har full koll på vad människor efterfrågar. Det råder idag en stor diskrepans mellan utbudet av stadsmiljöer och de stadsmiljöer som efterfrågas, vilket beror på att den stad vi byggt under nittonhundratalet varit statisk, en färdigbyggd konstant där villaområde är villaområde, förortsområde är förortsområde och rutnät är rutnät. Om vi ska råda bot på denna brist på efterfrågade stadsmiljöer så måste också stadens existerande delar kunna genomgå omvandling, det räcker inte bara med nyproduktion. Att på allvar tillgodose de stadsmiljöer som efterfrågas är det enda sättet att minska boendesegregationen och skapa en rättvis stad.

Det är dags att sluta se staden som en färdigbyggd konstant och öppna ögonen för en stad som är flexibel och formbar. Den staden behöver minimalt med aktiv planering för att tillgodose att handelsstråken utvecklas i takt med efterfrågan, att skolor och förskolor byggs ut i takt med behovet och att förändrade resmönster i staden kan sväljas utan trafikstockningar och trängsel. I den flexibla staden har alla stadens delar en inbyggd förmåga att anpassa sig till invånarnas behov och önskemål, en förmåga att på egen hand öka sin attraktivitet i en process som gör dess invånare till deltagare.



3 punkter för en flexibel stad:

1. En gatustruktur som möjliggör flertalet lämpliga färdvägar mellan 2 olika punkter i staden. Det måste också vara attraktivt att gå, cykla och åka kollektivt i alla vardagsresor, vilket skapar en dynamik som förebygger trängsel. Bilen ska också vara framkomlig, men inte alltid det snabbaste alternativet.

2. Bottenvåningarna i alla nybyggda hus ska enkelt kunna omvandlas till verksamhetslokaler. Detta skapar en struktur där förskolor, handel, arbetsplatser och mötesplatser kan utvecklas i takt med behov och efterfrågan.

3. Alla stadsdelar bör innehålla en hög andel hyreshus, då dessa kan omvandlas mellan bostäder, affärer, kontor, skolor vartefter långsiktigt behov och efterfrågan uppstår.


Framförallt: Sluta behandla stadens delar som färdigutvecklade öar! Och inse att villaområden, rutnätsstad och betongförort inte är olika arter. De kan para sig med varandra...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från