I "slummen" med gucciväska
Hos ett litet familjeföretag i "slummen" hittar man Gucciväskor.
Världen är liten brukar man säga. Vid det lilla torget som vi undersöker i stadsdelen Dharavi, Bombay bor en familj som har en läderverkstad på övervåningen i deras lilla hus. I verkstaden tillverkar de handväskor, plånböcker, datorväskor och det är inte vilka väskor som helst - dyra märken som Gucci, Jimmy Choo, Mullberry.
En snabb googling bekräftar att de modeller de tillverkar här är de samma som säljs hos dessa märken. Man undrar om de vet att gucci-väskan de producerar här säljs för inte mindre än tjugotusen kronor i affär i Sverige. Det som kostar tjugotusen i Sverige säljs glatt för 2000 rupier (~ 260 kr) här i familjens enda rum. Nu kanske ni tänker att detta är piratkopior och kanske är så fallet. Men kvalitén i hantverket de producerar är uppenbar och de enda skillnaderna vi sett från de bilder som finns på lyxmärkenas hemsidor är att det saknas en del attiraljer, bling-bling, märken och annat. Troligen läggs dessa delar till i ett senare produktionsled för att förhindra att kopior kommer ut på marknaden.
Fascinerande var ordet...
Tillägg:
En text som också bekräftar kopplingar mellan dharavis läderindustri och dyra västerländska modehus.
Världen är liten brukar man säga. Vid det lilla torget som vi undersöker i stadsdelen Dharavi, Bombay bor en familj som har en läderverkstad på övervåningen i deras lilla hus. I verkstaden tillverkar de handväskor, plånböcker, datorväskor och det är inte vilka väskor som helst - dyra märken som Gucci, Jimmy Choo, Mullberry.
En snabb googling bekräftar att de modeller de tillverkar här är de samma som säljs hos dessa märken. Man undrar om de vet att gucci-väskan de producerar här säljs för inte mindre än tjugotusen kronor i affär i Sverige. Det som kostar tjugotusen i Sverige säljs glatt för 2000 rupier (~ 260 kr) här i familjens enda rum. Nu kanske ni tänker att detta är piratkopior och kanske är så fallet. Men kvalitén i hantverket de producerar är uppenbar och de enda skillnaderna vi sett från de bilder som finns på lyxmärkenas hemsidor är att det saknas en del attiraljer, bling-bling, märken och annat. Troligen läggs dessa delar till i ett senare produktionsled för att förhindra att kopior kommer ut på marknaden.
Fascinerande var ordet...
Tillägg:
En text som också bekräftar kopplingar mellan dharavis läderindustri och dyra västerländska modehus.
Kommentarer
Skicka en kommentar