Fortsätt till huvudinnehåll

Sprawling Bombay -

Trafik i Bombay
Bombay är en av världens mest tätbefolkade megastäder. På Salsette Island där Bombay ligger bor cirka 15 miljoner invånare på en yta av 500 kvadratkilometer. Vilket innebär en genomsnittlig befolkningstäthet på cirka 30 000 invånare per kvadratkilometer. Hur kan detta kopplas till sprawl/ utglesning?

Bombay grundades av Portugiser på sydspetsen av en avlång ö och var positionerat här för att kunna kontrollera viken innanför. Denna geografiska position har bidragit starkt till Bombays täthet. Då staden bara kunde växa åt ett enda håll så blev det helt enkelt nödvändigt att bygga tätt för att inte avstånden skulle bli för långa. Staden har också lång historia av rikedom, staden industrialiserades mycket tidigt och har också varit den viktigaste handelsknuten i handeln mellan Indien och Europa. Redan i mitten av artonhundratalet började järnvägar anläggas. Något som till i dag fortfarande utgör grundstommen i stadens uppbyggnad. Stadsdelarna har växt upp runt järnvägsstationerna, där en järnvägsstation gör det möjligt att ta sig till andra delar av Bombay. Där staden växt sig utanför Salsette Island har det skett genom satellitstäder kring järnvägsstationer. Denna starka stomme av kollektivinfrastruktur, tillsammans med geografin på ön har gjort att Bombay har väldigt skarpa gränser till omgivande landsbygd.

Bombay kanske här framstår som själva motsatsen till Sprawl och utglesning. Men inom Bombay råder det stora skillnader. I slumområdet Dharavi bor mer än en halv miljon människor på mindre än 2 kvadratkilometer. Befolkningstätheten är cirka 300 000 invånare per kvadratkilometer, vilket är tio gånger mer än genomsnittet i staden. Samtidigt är exploateringsgraden här förhållandevis låg, endast 2,0. Med tanke på att cirka 60 % av Bombay's befolkning bor i liknande slumområden så är det rimligt att fråga sig hur tätheten i staden är fördelad. Antagligen är det stora skillnader i befolkningstätheten mellan den formella staden och den informella. En enkel överslagsräkning där den genomsnittliga befolkningstätheten för Bombays informella stadsdelar sätts till 90 000 invånare per kvadratkilometer, ger att dessa endast täcker en femtedel av Bombays yta. En femtedels yta för sextio procent av stadens invånare är en ganska skev fördelning.
Bombay storstadsområde. I storstadsområdet bor 20,5 miljoner och i tätorten bor det 15 - 18 miljoner. Den svartmarkerade delen är Mumbai city district med drygt tre miljoner invånare.
Detta gör Bombay mycket känsligt inför framtiden, då stadens befolkningstäthet till stora delar bygger på trångboddhet. En utträngningseffekt riskerar att ske när fler grupper i samhället blir mindre trångbodda. Denna utträngningseffekt på grund av mindre trångboddhet tycks redan ske i vissa delar av Bombay. I Mumbai city district, den mest sydliga delen av Bombay har befolkningen de tio senaste åren minskat med nästan 200 000 invånare, från 3,338 miljoner invånare till 3,145 miljoner invånare. I takt med att den växande medelklassen efterfrågar mer boendeyta och att saneringar av tätbefolkade slumområden fortgår kommer, om inget görs, Bombays befolkningstäthet att sjunka.

Om inte exploateringsgraden i Bombay kan höjas i samma takt kommer detta leda till en befolkningsminskning, vilket i värsta fall skulle kunna bli ett hårt slag mot ekonomin, då stora delar av arbetskraften trängs ut ur staden. Valet som Bombay står för är att antingen att utveckla infrastrukturen drastiskt - tunnelbanor, snabbtåg - till stora kostnader, eller att förtäta världens tätaste stad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från