Brf Jaktfalken längs Råbyvägen. Bild: Riksbyggen |
I bilden ovan syns inflyttningsklara byggnader som byggts längs råbyvägen i Uppsala. Råbyvägen eller råbyleden som den också kallas är en av de värsta trafikslumområden vi har i Uppsala. Bebyggelsen i dess sträckning har hittills varit tillbakadragen och närmast vägen har det bara funnits boendeparkeringar och trafikleden är dessutom en tydlig gräns för stadskärnan. Detta blir det ändring på nu. I bilden ovan syns snart inflyttningsklara byggnader i kvarngärdet, där byggnaderna utgör ett klart och tydligt ställningstagande till gatans framtid. Detta ska bli en riktig stadsgata med byggnader på var sida. I en mer perifer del av gatan har fastighetsägaren rikshem ansökt om att få bygga någonting liknande i en cirka 600 meter lång sträcka. Det som Umeå bara har planer på sker redan i praktiken i Uppsala. Men trots att arbetet redan är påbörjat och att fastighetsägare längs streckan visat sig vara mycket pådrivande så saknar Uppsala det Umeå har - en plan för denna omvandling.
I ett som av Uppsalakommun anses vara ett pågående detaljplaneärende hittar man denna bild. Samma trafikled, men lite mer centralt. Skillnaden mot bilden överst är slående. Tillbakadraget, fristående och en mur av buskage - jämfört med hus mot gata, en skyddande trädplantering och förhoppningsvis lite butiker. Den som vill vara petig påpekar antagligen att denna bild är från 2005 och att saker har hänt sedan dess. Men kommunen är också på andra sätt otydlig med gatans framtid. I översiktsplanen från 2010 pekas Råbyvägen ut som ett framtida "stadsstråk", eller snarare en liten snutt av denna pekas ut.
råbyvägen i översiktsplanen. |
Råbyvägen med en liten vision om hur gatunätet kan kopplas ihop. Och vilka parker som skulle kunna utvecklas. |
Den trånga stadskärnan är i stort behov av att utvidgas för att även i fortsättningen vara tillgänglig för stadens invånare. En större stadskärna kan göra stadskärnan mer tillgänglig med bil, vilket är en nödvändighet om vi inte ska fortsätta att förvisa bilisterna till externhandeln. Utvecklingen av Råbyvägen skulle kunna skapa möjligheter för en expansion av stadskärnan. Att inte ens planera hur gatunätet ska utvecklas innan det byggs för fullt riskerar att förvanska dessa möjligheter.
Kommentarer
Skicka en kommentar