Sickla Köpkvarter - en framtidsmodell?

I boken "handeln bygger staden" så beskrivs Sickla Köpkvarter som en framtidsmodell vad gäller shopping. Det är ett stort köpcentrum allt med samma ägare och de flesta kunder tar sig dit med bil. Vad är det som är så framtid med detta? - Jag åkte till Stockholm för att ta en titt.
Korvhandlare i entrén till Sickla Galleria.
I DN kunde man läsa att Sickla Köpkvarter hade högst omsättning av alla gallerior och handelsplatser i Stockholm - en siffra som säger en del men inte allt...
Sickla köpkvarter - Biograf och italiensk restaurang
 i en lite brokig men trevlig miljö.
Området känns lite brokigt och inte särskilt tillrättagjort, här finns gamla fina tegelbyggnader, standardplåtboxar, kontorshus, parkeringshus och ett par parkeringsfält.

Hantverk & Ateljégatan - här lite avsides finns smala butiker med
låg omsättning men högt trevnadsvärde.
Miljön är gåvänlig med många affärer på nära avstånd och i en avsides gränd hittar man små hantverksbutiker...
Huvudgatan - här får man parkera 30 minuter gratis med p-skiva.
Längs en liten huvudgata kan man parkera för snabba ärenden. 30 minuter fri parkering. Om man bortser från arkitekturen så påminner det lite om något från en amerikansk västernfilm. En kort gatsnutt där det rör sig människor och bilar.

Parkeringshus - 3 timmar fri parkering.
I området finns flera parkeringshus. Parkering är gratis de första 3 timmarna. Tänk det kan vara lönsamt att bygga yteffektiva parkeringshus för ett externhandelscentrum och dessutom gratis - "Det man förlorar på Karusellerna får man tillbaka på gungorna".

Inuti parkeringshus...
Det är ganska tråkigt i parkeringshusen. Konstigt är det att köra bil in i en byggnad - lättare att parkera på marken, speciellt om man bara ska göra ett snabbt ärende.
Entré till Galleria från parkeringshus...
Efter att man parkerat så går man direkt ner i Gallerian - smidigt.


Vad är framtidsmodellen?

Om man ska vara kritisk är Sickla Köpkvarter ett bilberoende köpcentrum, med en stor del ogästvänliga miljöer såsom stora markparkeringar. Till skillnad från många andra bilberoende köpcentrum så har Sickla köpkvarter också en stor del kontor och man kan säga att det på sätt och vis är en blandstad. Stora delar av miljön är gångvänlig och faktiskt riktigt trevlig - en samtida version av 60-talets cityomdanande varuhusstad? - Ja kanske.

En viktig aspekt med området är att det har en och samma ägare, Ljungbergsgruppen. Detta kan i sammanhanget vara en stor fördel att området inte är uppdelat av många olika ägare som alla vill åt vinstmaximering. En ensam stark ägare kan istället se till helheten, kanske kan god service, samt ett brett och varierat utbud väga upp för att delar av sortimentet inte är vinstmaximerade. Gratis toaletter, smala kulturverksamheter, trevliga miljöer är alla saker som i sig själva kostar varuhusägaren. Men att ge kunden en bra upplevelse visar sig här vara något som lönar sig för de delar av köpkvarteren som är vinstgående.

Också strukturen av gator och gränder, anpassade för gående är en intressant aspekt. Tillsammans med läget mitt emellan, Hammarby Sjöstad och Nacka, så finns det potential här att sammanlänka dessa delar till en riktig stadskärna. Köpkvarteren har potential att byggas till med bostäder, en stor del av bilparkeringarna kan tillgodoses i parkeringsgarage och redan nu skulle ett par gaturegleringar kunna integrera köpkvarteren med bostadsområdena i Sickla udde och Sickla strand.

En köpstad som sammanlänkar bilister, kollektivresenärer och gående med varandra, ger underlag för ett stort utbud och är samtidigt en mer hållbar modell än när de sorteras var för sig. Med den gatustruktur som finns i sickla köpkvarter finns också potential för ohämmad utbyggnad - ny handel kan alltid läggas i ett nytt kvarter. Kanske är detta en modell för framtiden...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala