Fortsätt till huvudinnehåll

Arkitekten som systemfånge

Studentstaden i Uppsala förvandlad till en medeltida stadsdel.
I senaste numret av arkitektur - nr 3 /2013 - var det ganska mycket klagande. Min nya rektor Örjan Wikforss inledde numret med en debattartikel där han skildrar ett samtal med vår bostadsminister, där bostadsministern snällt frågar Örjan vilka regler som borde tas bort. Inga, svarar Örjan och menar istället att det är mer arkitektonisk kvalité som behövs inte färre regler, men att detta är omöjligt då arkitekten är en systemfånge.

I numret återkom beskrivningen av arkitekten som systemfånge framförallt som citat från stjärnarkitekten Rem Koolhaas föreläsning på Moderna museet och om Koolhaas säger det så måste det ju vara sant. Den allmänna betydelsen av arkitekt är dock raka motsatsen till systemfånge, arkitekt är någon som står för förändring - likt hur Margaret Thatcher nyligen beskrivits som arkitekten bakom Sovjets fall.

I en annan del av Moderna museet gavs nyligen en helt annan bild av arkitekten, nämligen den om arkitekten som en aktiv del i samhällets förändring och byggandet av välfärdsstaten. Den samhällsutveckling som skedde under 1900-talet med urbanisering, bilens intåg och en exploderande medelklass är i en jämförelse med dagens situation både stark och tydlig. Vart samhället är på väg idag tycks vara betydligt mer komplext och mångfacetterat. Vart står arkitekten och arkitekturen i dagens samhällsutveckling?

Det jag saknade i förra numret av arkitektur var ett svar på frågan varför. Varför måste arkitekturen vara av hög kvalité? På vilket sätt gör det samhället bättre? Kanske svarar vi arkitekter lika dåligt på frågan varför vi behövs som bilbranschen kan svara på varför vi bör köpa deras nya bilar. Liksom bilbranschen är fast i ett gammaldags tänkande så sitter vi arkitekter med en skev omvärldssyn. På arkitektskolan i Umeå där jag går är människor med utländsk bakgrund gravt underrepresenterade till förmån för en välbeställd medelklass. Vilka konsekvenser får detta på vår förmåga att förstå samhället vi lever i och i förlängningen att utveckla en arkitektur som svarar mot detta?

För visst finns det problem i samhället där arkitektur kan vara en del av lösningen. För att återgå till vår bostadsminister som förordar ett industriellt byggande av massproducerade bostäder. - Vad är det för fel med en Skoda på bostadsmarknaden? Det räcker inte att arkitekter klagar på att de nya bostäderna och stadsdelarna tack vare detta kommer att bli andefattiga. Någonstans måste vi komma med alternativ som visar något bättre.

Om bostadsministern ger en bild av lösningen som en sorts rationellt löpande band - en slags fordism - så måste vi arkitekter kunna ge ett bättre alternativ som visar hur det unika, specialiserade och det kvalitativa kan ges en framträdande roll i att bygga billiga och attraktiva bostäder. Lösningen är kanske inte rationaliserade hus vars byggkostnad är minimal, problemet ligger lika mycket på en annan nivå, där markkostnad, läge och kvalitet är minst lika betydelsefulla. Dessa problem sätter också större krav på arkitektur.

Man kan beskylla byggbranschen, politiker, media och byggregler att vara systemets fångvaktare. Dock  så glömmer vi att alla sitter i samma båt, för systemfångar är vi allihopa. Om Thatcher störtade sovjet så gjorde hon inte det genom att ensam sitta och klaga på kammaren - hon var också fånge av systemet. Om man som hon önskade förändring så krävs samarbete och samarbete kräver argument om gemensam vinning.

Om inte vi arkitekter kan lyckas med detta så får vi skylla oss själva. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från