Ny järnvägsbro genom centrala Uppsala får stora konsekvenser på stadsmiljön - bild: WSP |
Utredningen menar dock att detta är konsekvenser som är värda att betala. Men har verkligen alla lösningar synats? Utredningen går endast igenom två alternativ: 1. järnvägskorsning i plan (flaskhalseffekt) 2. Planskild järnvägskorsning. Men ett tredje alternativ borde vara på sin plats - att flytta korsningen till en annan plats helt och hållet.
Nuvarande plan
Nuvarande plan. Järnväg behåller nuvarande sträckning + ny station i Luthagen |
Alternativ plan. Dalabanan/enköpingsbanan dras om norr om Uppsala. Ny station vid Ärna flygplats. |
Fördelar:
+ En ny tågstation kan anläggas vid Ärna flygplats - vilket skulle göra den konkurrenskraftig nog att slå ut Västerås flygplats och konkurrera med Skavsta, Arlanda och Bromma. SL pendeln kan med fördel förlängas till den nya stationen.
+ Flygplatsstation innebär fler resande på den nya tåglinjen (upptagningsområde: Örebro, Västerås, Dalarna, Södra Norrland och Stockholm) Incitament för statliga pengar?
+ Lösningen gör det också möjligt att gräva ner järnvägen genom centrala Uppsala då den gamla spårkorsningen inte längre gör detta extremt dyrt.
+ Fula järnvägskorsningar kan förläggas i höjd med den redan fula Bärbyleden.
+ Järnvägen igenom Luthagen kan tas bort helt, vilket ger förutsättningar för att bygga samman stadsdelen. Befintlig infrastruktur (broar) kan användas till spårtrafik.
Nackdelar:
- Ingen station i Luthagen
- Lösningen innebär ett intrång i Gamla Uppsala, dock betydligt mindre än den järnväg som idag passerar här. Intrånget skulle dock kunna minimeras beroende på utförande.
- Onödig station om det inte blir kommersiell flygplats vid Ärna - Stationen kan dock komma till sin rätt ändå ifall området görs tillgängligt för stadsutveckling (om det nu är möjligt)
Kommentarer
Skicka en kommentar