Järnväg del 2. Enköpingsbanan och elaka brolösningar. Alternativ vision.

Ny järnvägsbro genom centrala Uppsala får stora konsekvenser på stadsmiljön - bild: WSP
Inför översiktsplan 2010 gjordes en utredning om vilka konsekvenser en eventuell järnväg mot Enköping/Västerås skulle få. I den rapporten talas det om dyra tågbroar genom centrala Uppsala, detta för att undvika en flaskhals där dalabanan och den nya Enköpingsbanan går samman med ostkustbanan. Utredningen såg det som krav att denna järnvägskorsning ska vara mötesfri. Detta innebär att ett spår måste gå på en upphöjd bro; från polishuset, över råbyvägen och slutligen över befintliga spår vid Österplan. Denna bro skulle få allvarliga konsekvenser på stadsmiljön, ett par mindre hus rivs i Svartbäcken, en gångbana stängs där järnvägen korsar Vaksalagatan m.m.

Utredningen menar dock att detta är konsekvenser som är värda att betala. Men har verkligen alla lösningar synats? Utredningen går endast igenom två alternativ: 1. järnvägskorsning i plan (flaskhalseffekt) 2. Planskild järnvägskorsning. Men ett tredje alternativ borde vara på sin plats - att flytta korsningen till en annan plats helt och hållet.

Nuvarande plan
Nuvarande plan. Järnväg behåller nuvarande sträckning + ny station i Luthagen 
Den nuvarande planen innebär att järnvägen genom Uppsala behåller dagens sträckning. En ny Järnvägsstation skapas i Luthagen. Denna station kan dock ses som lite tvivelaktig. Luthagen är givetvis en tätt befolkad stadsdel och det finns dessutom stora utbyggnadsplaner, dock finns det få arbetsplatser här. En järnvägsstation kan givetvis ändra på detta, men det är fortfarande tveksamt vilket underlag det finns för en station i detta läge. Att behålla järnvägens nuvarande sträckning innebär också behov av upphöjda järnvägsbroar mitt i centrala Uppsala.

Alternativ plan
Alternativ plan. Dalabanan/enköpingsbanan dras om norr om Uppsala. Ny station vid Ärna flygplats.
En alternativ sträckning borde undersökas. Genom att dra om Dalabanan/enköpingsbanan norr om Uppsala för att möta Ostkustbanan i höjd med Bärbyleden kan stora vinster göras.

Fördelar:

+ En ny tågstation kan anläggas vid Ärna flygplats - vilket skulle göra den konkurrenskraftig nog att slå ut Västerås flygplats och konkurrera med Skavsta, Arlanda och Bromma. SL pendeln kan med fördel förlängas till den nya stationen.

+ Flygplatsstation innebär fler resande på den nya tåglinjen (upptagningsområde: Örebro, Västerås, Dalarna, Södra Norrland och Stockholm) Incitament för statliga pengar?

+ Lösningen gör det också möjligt att gräva ner järnvägen genom centrala Uppsala då den gamla spårkorsningen inte längre gör detta extremt dyrt.

+ Fula järnvägskorsningar kan förläggas i höjd med den redan fula Bärbyleden.

+ Järnvägen igenom Luthagen kan tas bort helt, vilket ger förutsättningar för att bygga samman stadsdelen. Befintlig infrastruktur (broar) kan användas till spårtrafik.



Nackdelar:

- Ingen station i Luthagen

- Lösningen innebär ett intrång i Gamla Uppsala, dock betydligt mindre än den järnväg som idag passerar här. Intrånget skulle dock kunna minimeras beroende på utförande.

- Onödig station om det inte blir kommersiell flygplats vid Ärna - Stationen kan dock komma till sin rätt ändå ifall området görs tillgängligt för stadsutveckling (om det nu är möjligt)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala