Fortsätt till huvudinnehåll

Slum rehabilitation in Mumbai.

17 000 slum rehabilitation apartments
Informal settlements or slums are not well considered in Mumbai. One out of many cities aspiring to become "world class" and in a world class city no one should live in slums.

Expensive slum rehabilitation programs are proposed as a solution to the problems in the informal settlements, which is a strategy that neglect the potentials and benefits found in many informal settlements. My study of a community in Dharavi, showed that slums even can be good places to live, where houses are of decent standard, a strong sense of togetherness and conviviality. Rehabilitating such a community would probably cause more harm than it would heal. A community like this have on their own a potential to improve their living conditions.

Even though slum rehabilitation often can be criticized of creating problems that do not exist, it still plays a role. In a city like Mumbai with 60 % or about 9 million people living in informal settlements, where land is of high value, there is sometimes a need for moving these informal settlements to make room for infrastructure. Right now there's a huge ongoing rehabilitation project in Mumbai. The only airport needs to expand to make room for a higher capacity. Eventually, according to express india, 85 000 families will be relocated from the airport owned land. Right now 1700 apartments are under construction, a scheme that could be seen in the image above - the buildings are made up of several stairwells of 8 apartments each, 9 stories high with an elevator each. The vast majority is two-room apartments of about 25 square meters. The stairwells have big shafts that is said to improve ventilation.

Some a bit interesting spaces 
With open spaces, under and between the buildings this is much better than many other slum rehabilitation projects. But still one can question the monotony of it, the relation between apartment and common space, the possibilities for economic activities, the dependency on expensive elevators and the integration with the rest of the city. Another important issue is the possibility to connect different apartments into larger units. 2-room apartments can't fit everybody's living situation and there should be a possibility to advance on the property market without having to move somewhere else.

Quality space?
Arrangement of a block.
Stairwell with 8 apartments + 2 elevators.

Kommentarer

  1. Mumbai's exclusive fully air conditioned residential rehab facility. Care and concern rehab is an exclusive drug and alcohol treatment centre which offers highly successful and effective alcohol detox and substance abuse treatment programs.
    ----------------
    mumbai rehab
    deaddiction center

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från