Fortsätt till huvudinnehåll

Markvärde och prissättning. Stockholmsmodellen.

I Stockholm äger staden i stort sett all byggbar mark och kommunens markpriser får därmed stor effekt på bostadsbyggandet. I denna artikel ges en bild av hur kommunalpolitiker tänker när de sätter markpriserna, det är högst pris som gäller - "det viktiga är att vi får ut så mycket som möjligt", enligt borgarrådet Joakim Larsson. Samtidigt har Stockholm ett stort underskott av bostäder som hämmar tillväxten i regionen, vilket bland annat hävdas här av länsstyrelsen.

Frågan är vilken prissättningspolitik för mark som staden bör tillämpa. Bostadsmarknaden är redan uppblåst och de boendes skulder är rekordhöga, vilken roll i detta spelar då stadens markpolitik? När till och med riksbanskschefen Stefan Ingves talar om att det vore "väldigt, väldigt bra" med ökat bostadsbyggande finns det anledning att ifrågasätta en markpolitik som gynnar direkta inkomster till staden framför ökat byggande. I den fösrta artikeln nämns markpriser på 20 - 30 000 kronor per kvadrat meter, vilket innebär att markkostnaden per lägenhet blir mellan 1 - 1,5 miljoner, vilket kan jämföras med Uppsala där markkostnaden per lägenhet i detta projekt "bara" är cirka en halv miljon. Dessa markpriser innebär att endast värdet på tomten för denna nästan lika centrala Brommavilla på marknaden för 11,6 miljoner i utropspris blir 19 miljoner! (räknat på markvärde om 20 000 kronor/kvm).

En god markpolitik i Stockholms fall, där staden äger den mesta av marken, bör inte enbart utformas efter det som ger mest direkta vinster. Avvägningar måste också göras till vilken påverkan den har på byggtakt och i förlängningen också Stockholms förmåga att attrahera kompetens och arbetskraft. En mer rimlig markpolitik skulle syfta på att hålla en hög byggtakt. Genom att göra en stor mängd mark tillgänglig för byggnation och kanske sålda till lite lägre markpriser än idag mot krav på snabb byggstart, så skulle antagligen bostadsbyggandet kunna stimuleras. Stadens kassa går samtidigt varm tack vare ett större antal inflyttande. Detta behöver inte innebära att markpriserna subventioneras, de kan fortfarande vara marknadsmässiga, dock så innebär ett ökat utbud samt krav på snabb byggstart att marknadspriserna kommer att gå ner.

I denna situation så framstår Stockholms stad som en bromskloss, en oligopolaktör, med en dumsnål markpolitik som tyvärr får förödande konsekvenser med uppdrivna bostadspriser och ett lågt byggande. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från