Uppsala är inte Stockholm
![]() |
Uppsala? |
Ett annat konstigt förslag är kristdemokraternas utspel om en ny nedgrävd järnvägsstation i Bergsbrunna och visionen om att stadsdelen ska bli något unikt i norra Europa, med kontor, shopping och bostäder bara 15 minuter från Arlanda. Det känns som att detta har sagts förut, idén om den unika stationsorten. En äldre men liknande vision hade man i Alsike bara några kilometer bort, där dog visionen i och med att ingen station uppfördes. Frågan är hur många små stationsorter som behövs mellan Uppsala och Stockholm. För varje station ökar restiden ytterligare några minuter och till slut blir restiden alldeles för lång. Visserligen finns ju numera SL pendeln men även den skulle bli för långsam om den stannade i alla små villasamhällen på vägen. Dess potential är istället att den ger nya resmöjligheter mellan Uppsala och andra regionala kärnor i Stockholmsområdet, med störst potential i norrort, såsom Arlanda, Kista och Solna.
Kristdemokraternas vision för Uppsala visor dock många intressanta investeringar i infrastruktur som kan göras i Uppsala. En är en ny järnväg till Enköping och en annan är en långsiktig ambition att gräva ner järnvägen genom staden, något som jag skrivit om här.
Uppsala är knappast fritt från social ingenjörskonst. Man får känslan av att de söker en typ av icke-priskänslig kundgrupp som förväntas vara främst bilburen. Men frågan är om de-facto prishöjningar kommer att locka denna grupp. Det skulle väl i så fall vara att det blir mindre trängsel på bussarna så att vissa lockas pga det, eller att det kan tänkas bli jobbigare i trafiken att köra bil om allt fler cyklar eller går (pga att det är för dyrt med buss).
SvaraRaderaStadsbussresandet sjönk tydligen under en följd av år, trots snabb folkökning. Man låg i framkant med ett biljettpris på 16 kr tidigt 90-tal, i Stockholm kanske en tia med SL-remsa innerstan. Om de nu ska öka intäkterna och då på ett sätt som går ut över deras mest trogna kunder (de med månadskort), så kunde de istället fundera på svårigheterna att betala för biljetten på bussen och vad detta innebär för intäkterna på stadsbussar.
Nej, Uppsala är Uppsala.
Att det ska vara bökigt att betala resan på bussen tycks ha blivit en lag. Kan ha haft en poäng när det fanns säkerhetsrisker med kontanthantering. Men med dagens kortbetalningar är inte detta ett problem. Istället är det tidsåtgången för en betalning som ställer till det, detta kan dock avhjälpas med en betalningsautomat mitt i bussen.
SvaraRaderaAtt kunna betala på bussen till en rimlig kostnad och utan att behöva känna stressen av att vara ett dröjsmoment skulle kanske göra att fler tar bussen som inte annars hade gjort det. I övrigt anser jag att Uppsala behöver spårvagnar, det är nog det enda som kan locka fler att resa kollektivt.