Fortsätt till huvudinnehåll

Ohållbar "grön" stadspolitik och lögner om översvämningsrisken.

Augustenborg, Malmö. Tidigare översvämningsdrabbad stadsdel
som  anpassats med vackra dagvattensystem.
Ledare i unt menar att klimatet sätter stopp för mer byggnation inom stadsgränsen och förtätning av staden.

När "sanningar"sprids i syfte att vilseleda, när en åsikt sveps i falska argument för att ge sken av att vara en ren nödvändighet, då är det lätt att bli skeptisk. I dagens UNT återfinns en ledartext med dessa kännetecken. I texten "vidga stadsplaneringen till kransorterna" driver författaren tesen att staden snart är färdigbyggd och hänvisar bland annat till klimatförändringar med efterföljande översvämningar som argument mot förtätning av staden.

Vissa insinuationer är förstås svåra att ta på allvar som att klimatförändringar och mer nederbörd skulle sätta stopp för byggande inom stadsgränsen i Uppsala. Som arkitekt med en utbildning fokuserad på hållbarhet så ser jag det som direkt vilseledande. Det går att bygga tätbebyggda stadsmiljöer även i klimatzoner med kraftig nederbörd. Givetvis ska den faktorn vägas in, och dagvattensystem dimensioneras men svårare än så är det inte.
Hafencity i Hamburg - stadsdel byggd för att kunna översvämmas.
Det är inte heller en självklarhet att inte bygga i riskområden som längs Fyrisån, där översvämningar förekommer mellan åren. Det går att lösa tekniskt det görs bl.a i Hamburg med lyckat resultat. Dessa tekniska lösningar kan medföra vissa extra kostnader vid byggnation, men skulle knappast avskräcka byggbolag att bygga i dessa ofta attraktiva lägen.

Snarare ställer detta frågor om realismen i mycket av den gröna argumentationen, när det kommer till stadsfrågor. I Uppsala upplever jag det som att miljöpartiet är väldigt snabba med att säga vad som inte ska göras, men aldrig med rimliga alternativ t.ex: Bygg ej vid genetikcentrum! Bygg ej vid Fyrisån i Ulleråker! Bygg ej externa handelscentra! Snart: Förtäta ej staden!? Projekt stoppas men någon hållbar lösning på stadens tillväxt presenteras inte.

Ytterligare bild från Malmö och västra hamnen. Avrinningskanaler och system för dagvatten som denna  kommer troligen att behövas läggas in även inom befintliga stadsdelar, en kostnad som kan bäras av samtidig förtätning.
Mycket av detta har förstås poänger, men utan trovärdiga alternativ tycks det snarast vara en ansvarslös politik, speciellt när argumenten bakom inte håller sig till verkligheten. I Ledartexten framställs dock ett alternativ. Där efterlyses ett större fokus på kransorterna och en mer aktiv landsbygdsplanering, självklart en viktig fråga. Men när man samtidigt avfärdar förtätning av staden blir det lite märkligt. Är staden färdigbyggd? Ska alla nya invånare, ofta invandrare och unga, förpassas ut till kransorterna? Är det ens en rimlig förhoppning om att kransorterna ska kunna stå för Uppsalaregionens tillväxt?

Vattnet leds sedan till en plats där stora vattenmängder kan tas om hand, eller där en översvämning inte gör skada.
En rimlig grön stadspolitik behöver lyfta perspektivet. Istället för att ensidigt förbjuda ny externhandel, borde man se till hur handelsstrukturen i staden kan omvandlas och ersättas av en mer miljövänlig struktur, som inte ensidigt bygger på biltransporter och långa avstånd. Istället för att ensidigt hävda existensberättigandet för det enskilda hotade naturområdet, så borde perspektivet lyftas till vilken grönstruktur som bör finnas inuti staden. Även staden behöver vara sammanhängande med "stads-spridningskorridorer". Personligen skulle jag vilja se en grön diskussion om vad naturen har i staden att göra. Vad är dess funktion? Som habitat för sällsynta arter eller som rekreations-oaser för människor? Här krävs ibland prioriteringar. Ska t.ex bullerutsatt natur i staden skyddas för att den innehåller sällsynta arter även om bullret förtar "naturupplevelsen" för människor?

Eller som denna damm i Augustenborg. Vid riktigt stora vattenmängder leds vattnet så att även den lokala fotbollsplanen bli översvämmad, utan skador på hus. 


Är grön stadspolitik hållbar? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från