Går Sverige med på att hålla Stockholm under armarna?

I debatten om Förbifarten, österleden och ny tunnelbana har finansieringsfrågan sällan kommit på tal. Mer av allt har varit det politiska mantrat från regionens politiker. Men sanningen är att när de regionala pengarna går till förbifarten blir det staten som får betala för resten.

Förbifarten är främst finansierad med trängselavgifter i centrala Stockholm där staten bidrar med 6 miljarder. Men därefter är pengarna från trängselavgifterna slut. Samtidigt visar det sig att Landstinget som sköter kollektivtrafiken rör sig med stora underskott. Pengar för de utlovade tunnelbanelinjerna och österleden måste därför tas från statskassan.

Jämför med att man i Uppsala kallt skulle räkna med att staten finansierade utbyggnaden av ett spårvägssystem om 8 miljarder kronor. Eftersom man litar på staten så lägger kommun och landsting sina egna pengar på en lika dyr stadsmotorväg i tunnel (för att Uppsalaborna ska slippa se sin egna trafik) som gör resorna inom staden lite snabbare med bil. Självklart är detta en grovt oansvarig politik, som dessutom är politiskt osäker. Vad händer om staten ändrar sig? Då står Uppsala med en stadsmotorväg men utan fungerande kollektivtrafik (som var en förutsättning från början i planeringen)

Ingen annan stad än just Stockholm skulle kunna föra en så finansiellt ansvarslös politik. Speciellt med tanke på att man låter staten betala de för tillväxten viktigaste infrastrukturprojekten - Österleden och utbyggd tunnelbana. Är det alls säkert att staten kan tänka sig att betala de cirka 30 miljarder (!?) som det skulle kosta? Vad händer om man måste välja mellan Tunnelbana och Österled? Jo att Stockholmsregionen fortsatt kommer att ha en felanpassad infrastruktur.

Jag skäms över den onyanserade debatt som uppstått där för många av tyckarna är dåligt pålästa, utöver vad partipiskan lär dem. Vi ska inte glömma att det inte var särskilt länge sedan varken stat eller landsting pratade om en utbyggd tunnelbana. Så här lät det t.ex 2011: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alliansen-oenig-om-tunnelbanan_6218871.svd

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala