Fortsätt till huvudinnehåll

Förtätning = Vattentätt recept på hållbarhet?

Täthet ställer både krav och ger nya möjligheter vid utformningen av goda stadsmiljöer. 
Göran Bengtsson professor i ekologi pekar i UNT debatt på att förtätning inte är påvisat hållbart till skillnad från vad som hävdas i många översiktsplaner i landet. Istället kan förtätning kopplas till "gentrifiering, höjda bostadspriser, social ojämlikhet och trängsel i naturområden" enligt Bengtsson. I artikeln kommenteras också planerna för Ulleråker som här får utgöra exempel för förtätningen.

Jag är helt med på att stadens fysiska struktur bara är en sida av hur en stad till slut fungerar, minst lika viktigt är stadens sociala struktur för formandet av en mer hållbar livsstil. Detta gör också städer svåra att kvantifiera. T.ex säger boendetäthet i sig självt mycket lite om närhet och mängd grönytor förtäljer lite om upplevd grönska eller dess effekter på hälsa.

Men samtidigt råder det i debattartikeln en viss begreppsförvirring. Kan verkligen Ulleråker betecknas som "förtätning"? Området är ju till sin form avskiljt av större skogsområden till omgivande stadsdelar och stora delar av den föreslagna exploateringen sker på mark som är obebyggd. Skillnaden mot "förtätning" i att bygga i parker och i mellanrum i centrala staden är stor, varför att kalla Ulleråker för förtätning inte är helt rättvist. Vad blir då skillnaden till motsatsen "stadsexpansion" och leder ett byggande i av olika skäl oexploaterade områden inom tätorten automatiskt till "gentrifiering, höjda bostadspriser och social ojämlikhet"?
Bland större städer tycks det finnas studier som tydligt visar ett samband mellan befolkningstäthet och utsläpp från transporter. Tror nog att forskningslägret är ganska klara över dessa resultat!?
Om man efterfrågar en nyanserad syn på hållbarhet är det märkligt att samtidigt komma med minst lika dåligt underbyggda villfarelser i förhållande till den specifika kontexten Ulleråker.

Här tror jag också att professor Göran Bengtsson rör sig utanför sitt expertisområde. Givetvis påverkar det fysiskt byggda en stads sociala ojämlikhet, inte minst vad gäller ekonomisk segregation som går att bygga in. Men det är naivt att tro att byggande med hög exploateringsgrad inom tätort är den mest betydelsefulla anledningen till att nybyggnation idag endast vänder sig till höginkomsttagare. Vilken roll för detta har inte den fördelningsekonomiska politik som monterat ner både allmännytta och byggsubventioner till förmån för otyglade marknadskrafter? Och är det bostädernas fel att de höginkomsttagare som flyttar in också konsumerar mer och därmed mer ohållbart än låg/medelinkomstagaren (eller beror det på inkomsten i sig)?

Istället för ett ytterligare skifte av dogmer kräver en planering för mer hållbara städer en konsekvensanalys som också belyser alternativen. Av alternativen att bygga på åkermarken utanför staden, inte bygga alls eller att förvisa allt nybygge till de så kallade kransorterna tror jag att byggnationen i Ulleråker är ett bra beslut. Men med föreslagen exploateringsgrad ökar också behovet av arbetsplatser och offentliga investeringar i området som ger möjligheter att leva hållbart, vilket är en annan diskussion. Göran Bengtsson har dock rätt i att det är svårt att hitta enkla orsakssamband i något så komplext som städer. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från