Fortsätt till huvudinnehåll

Ekosystemtjänster - en trädkramande stiltrend?

Artificiella träsk - den attraktiva ekosystemtjänsten?
Ekosystemtjänster är just nu i ropet i stadsplaneringen och bygger på hur formandet av naturen i staden kan skapa värden som går att mäta, dels i fastighetsvärden, men också i de tjänster som ekosystemen ger oss såsom vatten, mat, hälsa, rekreation, dagvattenhantering. Men hur pass vidsynt är denna ideologi och vad blir resultatet i den faktiska planeringen?

I UNT var det en debattartikel som kallades "Bryt korridorstaden" som tog upp de historiskt tvära kasten i stadsbyggnadsideologin som har format och fortfarande formar staden Uppsala. I artikeln angrep arkitekten Jonas Sjögren hur "stadskorridoren" eller rättare sagt visionen om 1800-talets stadsgata blivit ideal i dagens Uppsala som ett tvärt kast gentemot de värderingar som uppkom med funktionalismen under 30-talet och vidare in i miljonprogrammet.

På sätt och vis är idéer och ideologier mycket kraftfulla redskap som formar både samhälle och arkitektur. Det gäller främst för att det är idéer och ideologier som kan formas till politisk handling. Modernismens propagerande för ljus och luft blev så småningom översatt till en politisk ideologi om att bygga bort "sanitära oegentligheter" som kåkstäder och senare även borgerklassens stad. Idén om "stadens renässans" är kanske den mest inflytelserika i dagens Uppsala, men i planerna för södra staden syns det också tydliga referenser till idéer om ekosystemtjänster.

Ekosystemtjänster är enligt wikipedia "de funktioner hos ekosystem som gynnar människor" - allt från dricksvatten, pollinatörer, matproduktion, luftrening, skydd mot översvämningar mm. Ideologin försöker alltså visa på människans beroende av vår jord - och gott så - för det är vi sannerligen. Men jag kan inte förmå mig annat än att ställa mig skeptisk till hur dessa idéer tar sig uttryck i planeringen.

Ett exempel är ett ökat fokus på dagvattenhantering i stadsplaneringen, vars roll tydliggörs i och med att byggande i tätorter och fler extremväder ökar riskerna för översvämningar. Men vad ideologin ekosystemtjänster ofta gör är att esteticera lösningen. Istället för en rationell dagvattenhantering som i Augustenborg med rännor och ett par dammar, ska lösningen återskapa naturens egna dagvattenhantering med konstgjorda träskmarker inne i stan.

Jag upplever denna estetik som en konflikt mellan ambitionen om att genom biomimik skapa en naturlig process och människors preferenser om en bra miljö. I planerna för Södra Uppsala blir denna intressekonflikt tydlig, där t.ex naturkilar eller så kallade spridningskorridorer blir till ytterligare ett avbrott som bryter sammanhangen mellan bebyggelseområden. Tanken är att bevarandet av dessa smala kilar ska bibehålla livskraftiga populationer av viktiga insekter genom ett större genetiskt utbyte mellan naturområden.

Park i Rosendalsområdet vars utformning syftar till att möjliggöra en spridningskorridor genom området. 
I bilden ovan syns hur en sådan spridningskorridor får konsekvenser i den fysiska planeringen. Där parkytan i området lagts som en långsmal kil som förbinder de båda naturområdena stadsskogen och kronparken. Jag kan se flera brister med denna modell:

1. Det separerar stadsdelen i två delar.
2. Fördelningen av parkytan blir ojämn inom stadsdelen, som annars kunde ges fler kvartersparker.
3. Parkens form är märklig med en otydlig relation mellan park och bebyggelse.

Det blir tydligt att parkens utformning i detta fall blivit en avvägning mellan vad som gynnar boendemiljön och vad som gynnar spridningskorridoren. Där jag anser att boendemiljön dragit det kortaste strået.

Ekosystemtjänster vs. Stadens som en artificiell och förvaltad miljö

Men staden är också en artificiell miljö, som är kontrollerad, omhändertagen och av människan formad. Här kan man därför ifrågasätta ifall dessa kilar verkligen är ett effektivt utnyttjande av marken? Får de avsedd effekt? Fungerar det för alla arter? Kanske räcker inte den naturliga vandringsprocessen till i stadsmiljön, kanske behövs här ett aktivt förvaltande. Det vore intressant att jämföra alternativet stora naturkilar med ett mer markeffektivt alternativ som bygger i större grad på aktiv miljöförvaltning med skogsmästare som ser till att trygga nyckelmiljöer och varför inte ha får som vallas mellan stadens naturområden och drar med sig fröer och insekter?

En sådan aktiv förvaltning av stadens ekosystem kan mycket väl vara mer effektiv än ytkrävande spridningskorridorer, där ytan kan växlas mot nya arbetstillfällen inom naturvård och därutöver fler bostäder. Att utveckla flera effektiva aktiva åtgärder skulle kunna bredda planeringen och en mer spridd medvetenhet om olika åtgärders effektivitet skulle vara mycket positivt både för ekologi och stadsutveckling.

För att göra en halmgubbe är min känsla att det finns en logisk lucka i argumentationen för ekosystemtjänster, där dess rationella ideologi lyder att: "ett träd är alltid bättre än inget träd"
Markusplatsen - vore det bättre om man lade till träd här?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från