Fortsätt till huvudinnehåll

Boktips, arkitekturtips och arkitekturkritik: 25 till 150 kvadrat.


Vill tipsa om en förvånansvärt bra bok. 25 kvadrat heter den och är sammansatt av Mark Isitt och Eva Wrede. I denna bok går en mångsidig svensk arkitekturelit loss i att tolka de nya reglerna för komplementbyggnader i de så kallade Attefallshusen. En mångfald av sinnrika förslag, illustrerade i både bild och ritning - en fröjd att studera. 

Boken bekräftar på sätt och vis bilden av att den svenska arkitekturkåren är lekfull och experimentell så länge man håller sig till fritidshusfacket. Skulle önska att denna experimentlusta kunde ta större plats även i det kommersiella och kvantitativa byggandet. Men kanske finns det hopp här också, och då tänker jag på det nyligen prisbelönade bostadsprojektet Katscha i Norrköping ritat av Arkitektur+Development

Arkitekur som självsäkert tar plats i historisk miljö
Huset står kaxigt mitt i Motala ström intill Nörrköpings mest kända byggnad - "strykjärnet". Fönstersättningen andas industri och trendig New York-lägenhet. Katscha står i stadens absolut bästa läge och har på detta sätt bättre förutsättningar för spektakulär arkitektur än många andra mer diverse-artade projekt. Arkitekten har här utnyttjat dessa förutsättningar, där ingen lägenhet här är den andra lik med en stor del bostäder i etage och rum med extra hög takhöjd. 
Spektakulär bostadsarkitektur
Visserligen är detta inget svar på det kvantitativa byggandet - men kanske ett svar på det kvalitativa. För frågan är hur kvantitativt byggande med lägre standard ska kunna bli överkomligt, när de välbärgade redan betalar stora summor för ogenomtänkt "barack-arkitektur"? Ett exempel på en sådan tendens är det minst lika prestigefyllda bostadsprojektet Uppsala Entré, mitt emot centralstationen. Här betalar köparna uppemot 10 miljoner för en invändig bostadsarkitektur som lika väl hade kunnat fås i nybyggt hus i stadens utkant. Säljargumentet "solbalkong" är detsamma i båda fallen, och båda projekten har utifrån sett karaktären av loftgångsarkitektur, trots att husen i själva verket är trespännare.

Interiör Uppsala entré - ingenting speciellt, förutom de bökiga fönsterlösningarna...
Jag kan på detta sätt ha sympatier för de invändiga planlösningarna i Katscha, som känns som en modern tappning av det förra sekelskiftets välbärgade borgarhem. Jag tror att denna marknadsnisch behövs i alla städer, där det inte snålas med kvalitetsbärande detaljer som fönster, takhöjd och lägenheters fasadlängder - alla lägenheter behöver inte vara unika men man bör definitivt se upp med att repetera tillsnålade standardlösningar. 

Onödigt tillsnålad trespännare.
I Uppsala har trespännaren blivit en sådan ofta alldeles för tillsnålad standardlösning. När bostadsbyggandet utförs i traditionell kvartersform om 12 meter djupa byggnader har tvåspännaren av ekonomiska skäl bantas bort till fördel för den mer kompromissfyllda trespännaren. I många fall, som i exemplet ovan med en riktigt tillsnålad trespännarlösning så tänker man att det hade varit bättre med ett djupare hus och en fyrspännarlösning, (eller till och med loftgångshus!) istället för att envisas med dessa treor som inte kan sägas dra fördel av sina annars tilltagna 75 kvardratmeter. 

Här i Uppsala tror jag att man delvis har typologin att skylla - Bostäder i 12 meterslameller blir sällan bra när projekten på detta sätt snålas på. "The cube" är ett bostadsprojekt i London som visar på alternativ till alla dessa lamell- och kvartershus. Det är ett punkthus som formats för att passa in i en kvarterstruktur där sockelvåningen möter gatan. Husformen ger förutsättningar för bra lägenheter (mindre lägenheter har ljus över hörn och större lägenheter har ljus åt tre håll). Huset är också byggt med en stomme i KL-trä.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från