Fortsätt till huvudinnehåll

Smalspår del 1. Framtiden för glesbygdsskolan.

Ordet "smalspår" används ibland som ett skällsord för allt möjligt som uppfattas som dumsnålt och förlegat. Begreppet har sitt ursprung i hur man i järnvägens ungdom ibland byggde lite smalare spår än standard för att på så sätt kunna spara lite pengar. Resultatet idag är att besparingen kom av sig då de flesta smalspårjärnvägar har antingen uppgraderats till normalspår eller lagts ned. Exempellistan på liknande dumsnåla satsningar kan så klart göras lång och karakteriseras ofta av ordspråket - det är dyrt att vara fattig.

Sverige som är ett av världens rikaste länder har oftast råd att hålla en hög generell standard på infrastruktur och samhällsservice. Men ibland är det också vettigt att ifrågasätta den standard och den ordning vi har satt upp för oss själva. En hög och ökande standard kan till slut bli till vår egen fiende, när kraven blir för höga och felaktigt ställda. Ett exempel på detta är möjligheten att bedriva skolverksamhet på glesbygden. Det fanns en intressant skildring av hur kampen om glesbygdsskolan ser ut i Tärendö i Tornedalen på svtplay. Ett litet samhälle med sammanhållning och infrastruktur som sporthall, skola, bad etc.

Här finns också en viss mängd barn och ungdomar - men för få för att varje år fylla den lokala skolans alla årskurser med fullstora klasser. Kanske är underlaget bland lärare och elever för litet för att bedriva all sorts undervisning som standarden om likvärdig skola har satt upp. Slöjd, valfria språk, idrott och hemkunskap är exempel på undervisning som ibland drabbas när det råder brist på lämpliga lokaler eller utbildad personal. Något som kan vara svårt nog för nyetablerade friskolor med bristfälliga lokaler eller för glesbygdsskolan med bristande elevunderlag och lärare med tillräckligt bred kompetens för att fylla alla kunskapsluckor.

Här tror jag att man behöver vara öppen för alternativa lösningar för att komma åt problemen. Distansundervisning på videolänk är ett sätt att klara lärarbehovet. Att inte se så strikt på årskursundervisning, klassrum och klassindelning är ett möjligt sätt att klara små och ojämna elevunderlag. Mera pengar bör kanske inte heller uteslutas.

Detta gäller såklart även på andra fronter i samhället. Visstidsbutiker öppna ett fåtal timmar per dag, samutnyttjande av lokaler, kooperativ etc kan vara lösningar på den stagnerande glesbygdens problem. Mycket av detta görs redan men behöver stöd och infrastruktur utifrån. Om vi inte klarar att hålla samman en viss typ av stagnerade eller stagnerande småsamhällen tror jag något går förlorat - även om kursplaner och kvalitetskriterier uppfylls. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från