Fortsätt till huvudinnehåll

Politiken måste sluta prioritera byggande i oattraktiva lägen

Visionsbild för ett förtätat Gottsunda

En ny studie från forskare vid Uppsalas och Stockholms universitet visar hur kommunpolitiker tenderar att godkänna färre flerbostadshus i sina egna stadsdelar. Man ser att politiker ofta bor i stadsdelar med hög inkomst- och utbildningsnivå och att dessa stadsdelar oftare skyddas från nybyggnation av flerbostadshus, medan stadsdelar med hög andel låginkomsttagare i högre grad drabbas av dessa nybyggen. 

Jag håller inte med om premisserna att nybyggnation av flerbostadshus är något som många tar stor skada av. Däremot är det ett problem att politiken fokuserar byggandet till oattraktiva stadsdelar. Det är som att den kommunala planeringen aldrig anpassat sig till att 1900-talets stora byggsubventioner fasades ut för 30 år sedan och att byggandet idag måste förlita sig till marknadens efterfrågan. Även räntehöjningarna bidrar till att allt färre har förmåga att efterfråga nyproducerade bostäder. Det blir helt enkelt färre bostäder byggda när politiken i det här läget hindrar byggande i attraktiva lägen. 

Kanske börjar de senaste decenniernas fokus på förtätning av våra städer bli allt svårare att driva politiskt. Till en början gick denna förtätningsstrategi politiskt smidigt. Man omvandlade centralt och attraktivt belägna industriområden, som få idag saknar. Men i takt med att okontroversiella förtätningsytor tar slut, så blir denna strategi allt mer politiskt påfrestande. Så klart är det politiskt lockande att undvika nya bostäder intill de mest högljudda och politiskt mest inflytelserika invånarna. Kanske kan bostäderna byggas i den där utsatta stadsdelen istället eller som en förort utanför staden på avstånd från alla som kan tänkas protestera. Stadsutvecklingen har gått från centrala lägen som Hammarby Sjöstad till nya storskaliga förorter i stadens periferi som Barkarbystaden. I Uppsala ska "ett nytt Sundsvall" byggas i ett skogsområden söder om staden och stadsdelen Gottsunda som varit på Polisens lista över utsatta områden ska förtätas med 7000 bostäder.

På många sätt är detta en återgång till hur vi byggde ut våra städer innan vi började förtäta. Man förlängde busslinjen eller tunnelbanan ytterligare några hållplatser och byggde nya förorter allt längre bort från stadens centrum. Stora byggsubventioner på flera procent av BNP såg till att bostäderna i dessa nya förorter kunde efterfrågas av de många arbetarfamiljer som flyttade in till städerna i mitten av 1900-talet. Idag är demografin delvis annorlunda. Inflyttning från andra länder och yngre som flyttar från småstad till storstad är de främsta orsakerna till att bostadsbehovet ökar. Precis som under 1900-talet är detta grupper som behöver finansiellt stöd för att kunna efterfråga nyproducerade bostäder. Tyvärr verkar större subventionsprogram för bostadsbyggande inte vara något politiken är villig att prioritera.

En hög byggtakt blir idag mer beroende än någonsin av att de få som har råd med nyproduktion också efterfrågar nyproducerade bostäder. Tyvärr ska det mycket till för att de rika ska välja bort äldre villor eller innerstadslägenheter från sekelskiftet till förmån för en dyr nybyggd hyreslägenhet i en ytterkantsförort. Politiken behöver här bli mer lyhörd inför vilken typ av bostäder och vilken typ av lägen som efterfrågas. Även bostadsutvecklarna har en hemläxa att göra. Tiden är förbi när allt går att sälja. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från