Fortsätt till huvudinnehåll

The just city - det nya idealet...


Igår så var jag på ett mycket lyckat besök i Stockholm. Förutom att stöta på flera människor som jag inte sett på länge, möta upp klasskamrater jag har sett väldigt mycket av den senaste tiden, upptäcka nya sidor hos Stockholm och ha ett trevligt snack med min framtida USA reskamrat  - så var jag också på en för mig mycket givande konferens.

Temat för konferensen var "Hållbar stadsutveckling - den sociala dimensionen". På konferensen bjöds det på två föreläsningar. Den första handlade om boverkets syn i frågan och kändes väldigt övergripande och okontroversiell. Kanske är det nackdelen med ett statligt bolag - att det inte finns utrymme för att vara kontroversiell. Den andra föreläsningen stod Susan Fainstein, professor på Harvard för och var betydligt mer givande och tankeväckande. Temat var "Wat makes a just city?". Bland mycket annat så kritiserade hon hur stadsplanering går till idag och efterlyste ett nytt synsätt på staden, där rättvisa ska vara det ledande idealet. Att fråga sig om det man gör är rättvist och om de människors villkor som planerare påverkar är schyssta.

För mig känns detta som ett mycket sympatiskt synsätt. Fainstein pläderade också för låga avgifter i kollektivtrafiken inom staden för att på så sätt möjliggöra för människor med knapert ställt ute i förorten att ta sig in till jobben i stan och därmed skapa en stad med schyssta förutsättningar för alla.

Kanske återkommer jag till andra tankar som föreläsningen väckte i ett annat inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...