S:t Eriks torg. Del 1. Marknadsplatsen som blev ett blåshål.

Uppsalas Saluhall med S:t Eriks torg i förgrunden. Början av 1900-tal.
Notera även spårvagnsrälsen.
Jag har börjat skissa på en arkitekttävling. Tävlingen går ut på att rita en täckt marknadsplats i en existerande urban miljö och som den Uppsala-romantiker jag är så bestämmer jag den existerande urbana miljön till S:t Eriks torg bredvid den nuvarande Saluhallen. Anledningen till att väljer att bygga ut den nuvarande Saluhallen är dels att den har det ekonomiskt kärvt och riskerar att läggas ner, vilket är väldigt synd. Den andra orsaken är att torget idag upplevs som ett öde blåshål, isolerat från övriga stadskärnan. Jag tror att både Saluhallen och S:t Eriks torg kan få en renässans om det integreras mer med övriga stadskärnan. För det är ju inte bra att det torg i staden som har störst historisk prägel ser ut så här:
S:t Eriks torg idag - ett blåsigt automobilupplag. En skam för hela Sverige.
Idag är S:t Eriks torg en enda stor markparkering. Förutom den lilla Saluhallen så finns det ingenting som lockar med denna plats. Detta tillsammans med isoleringen från centrum gör att det bildats ett urbant vakuum på denna plats. Denna plats får mig att skämmas inför alla de busslaster med turister som kommer hit för att se på Katedralen. Är det denna bild de ska få av Uppsala? En stad som bokstavligen låter automobiler ockupera och döda medeltida kulturmiljö. Ack vad jag skäms!
Marknad på S:t Eriks torg, cirka 1920.
Som tur är så har torget inte alltid varit dött och öde. Fram tills mitten av nittonhundratalet var detta ett av de livligaste torgen i staden. Till den närliggande akademikvarnen kom Uppsalaslättens jordbrukare för att mala sin skörd och sedan sälja den på Torgmarknaden vid S:t Eriks torg. Torget var på den tiden stadens viktigaste marknadsplats. I mitten av nittonhundratalet lade kvarnen ner och marknaden blev aldrig vad den varit igen. Strax därefter kom automobilerna och tog över.

Idag är markparkeringarna både torgets bödel och frälsare. Utan bilparkeringar skulle Saluhallen tappa kunder och kanske dö ut. Men samtidigt förhindrar automobilupplaget att torget utvecklas till att bli mer än ett blåshål i staden. Jag tror jag hittat en lösning på detta problem. Men jag låter er vänta lite. Det jag kan säga är att jag har några riktigt snygga skisser på G.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala