Fortsätt till huvudinnehåll

Att bygga billigt - materiell minimalism

Som ung är det idag svårt att slå sig in på bostadsmarknaden, där långa kötider och dyra bostäder utgör svårforcerade hinder. Men det finns kreativa lösningar som håller nere kostnaderna - här ett norskt exempel på materiell minimalism.

Under senaste tiden har jag engagerat mig i jagvillhabostads nybildade lilla filial i Umeå. Bostadsbristen är inte lika utbredd här uppe som i Storstadsområdena, men om man som fattig student vill ha något mer än ett studentrum i ett studentghetto är det svårt här också. Knäckfrågan är att det som byggs idag helt enkelt är för dyrt för de allra flesta unga, även när man verkligen försöker att bygga billigt. Nya effektivare byggmetoder måste tas fram och goda exempel uppmärksammas.

Ett gott exempel är hur de norska arkitekterna Brendeland & Kristoffersen utnyttjat massivträtekniken i ett kollektivbostadsprojekt i Trondheim. Där de utnyttjar det faktum att träkonstruktionen faktiskt redan kan fungera som innervägg, golv och tak. Resultatet är spartanska bostäder som går extremt snabbt att bygga utan behovet av påklistrade dyra ytskickt, vilka istället kan bekostas av den boende efter plånbok och smak. Huset kan ses som en struktur som är gjord för att de boende ska kunna anpassa den för sina egna behov. En sorts materiell minimalism som de boende själva kan materialisera. Massivträstrukturen går enkelt att ändra genom att ta fram motorsågen. Inte ens köket är färdigbyggt! Det utgörs endast av bänkskivor i... - ni kan nog gissa materialet.

Trots sparsamheten med materialen har det inte sparats på de rumsliga kvalitéerna. Trappsystemet är det kanske billigast möjliga men håller samtidigt stora arkitektoniska kvaliteter i hur det är att använda. De privata rummen må vara minimala, men man kan inte klaga på hur de ser ut.
Rum med loft och takfönster.

Minimal-smalt rum med generös öppning.
När man pratar om billigt byggande, pratas det ofta om industriellt prefabricerade hus med geniala tekniska lösningar. En teknik som massivträkonstruktion må ha både fördelar och nackdelar. Att se den som en generallösning på billigt byggande må vara förhastat. Detta projekt visar istället hur man genom stora arkitektoniska kvalitéer kan väga upp minimala materiella kvantiteter. Det är kostnadseffektivitet när den är som bäst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från