En idé för Fyristorg

Fyristorg idag - en vacker parkeringsplats...
- Det stod en varmkorvsgubbe ner på Fyristorg... Så inleds Owe Thörnquists hit från 1959 - varmkorv boogie, om en korvgubbe på Fyristorg. Torget med sin historiska prägel har genom åren upplevt en fantastisk historia, här ligger bland annat en byggnad från 1300-talet - Domtrapphuset, som är den enda kvarvarande resten från en medeltida ringmur som omgärdade domkyrkoberget. I början på 1900-talet var det stundom livliga torgmarknader här, på 60-talet var det en ständig mötesplats för "modskulturen" och i den obevakade garderoben på det forna hotell Gillet, i hörnet av torget, sägs det att Hasse & Tage träffade varandra för första gången.

Nuförtiden är torget ofta omnämnt som "raggartorget" då det en gång om året brukar vara en raggarträff här. Trots att torget ligger i stadens absoluta centrum och trots att det är en av stadens vackraste rumsbildningar, används det inte till något mer givande än som parkeringsplats idag. Dess historiska funktion som mötesplats har idag upphört.

Det är lite synd att den enda yta på torget som har eftermiddagssol är parkeringsyta. De stackars gångtrafikanterna undviker den som katten och rör sig runt den i stora cirklar, med ryggen fastklistrad längs husfasaderna. - Nåja, de rör sig längs fasaderna - Att den öppna ytan i mitten undviks är ett stort problem för torget. Antagligen beror detta på att det bara finns butiker/ dragpunkter på den ena av torgets långsidor, vilket innebär att det inte finns någon anledning att korsa den öppna ytan. 



I mitt lilla idéförslag löses detta med 2 transparenta paviljonger mot ån, som bl.a skulle kunna innehålla café med uteservering på torgets solsida. Den andra punkten i förslaget är en ny gångbro över fyrisån, som kopplar samman med en nygammal passage genom kvarteret på andra sidan ån. Detta gör att båda sidor av torget blir attraktiva och att fler kommer att korsa torget och aktivera torgytorna i mitten. Torgytan bör också möbleras med en liten fontän att sitta vid och andra offentliga sittmöbler.

Rörelse mönster över torget före och efter. Den nya bron och "dragpunkterna" 
längs torgets östra sida ger ett mer fritt rörelsemönster över torgets hela yta.


Den nya lilla gångbron ansluter i sin tur till en nygammal passage som leder vidare till gågatans folkliv.
Passagen skulle kunna göra innergården i kvarteret mycket attraktiv och tillgängligöra mer attraktiva lokaler för fastighetsägarna.
Fyristorg har en fantastisk potential. Många andra mellanmjölkssvenska städer skulle bara drömma om att kunna erbjuda ett så vackert stadsrum med så mycket historia invävt i sig. Att torget får ligga i träda på det sätt som nu sker är enligt mig kapitalförvanskning. Stadskärnan är en stor attraktionskraft för Uppsala och om staden ska bli storstad på riktigt krävs det att den utvecklas både till storlek och kvalitet. För att Uppsala ska urskilja sig från övriga mellanstora svenska städer krävs det enligt mig att stadskärnans historiska miljöer lyfts fram. 

Kommentarer

  1. Tack för ett mycket intressant inlägg. Skulle vilja veta om detta har drivits vidare eller om det på annat sätt finns någon plan för Fyristorgs framtida utformning? Jag är en av dem som ibland står där och säljer hemodlat på torget under lördagarna. När jag betraktat folks rörelsemönster har jag slagits av att det egentligen inte finns något som på ett naturligt sätt gör att folk rör sig över torget: Närmast räcket är det trångt om plats för den som skulle vilja promenera längs med ån. Cykelställen, den nedlagda toaletten och uteserveringen är placerade på ett sätt så att de försvårar för ytan att bli ett naturligt gångstråk längs med vattnet. Avsaknaden av bänkar gör att det heller inte blir en plats att söka sig till för att sätta sig ned. Med ditt förslag med bron skulle det verkligen kunna bli en vacker väg på fotgängare att gå på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Fyristorg förtjänar ett bättre öde och det har pratats om omgestaltningar till och från - men inget är på gång vad jag vet. Tror det är politiken bromsar - för jag vet att detta står högt på önskelistan hos flera av tjänstemännen på kommunen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala