Eftersom jag vet att du har ett brinnande intresse för att göra Uppsala till en bättre stad och dessutom skriver bra texter på din blogg tänkte jag fråga om du inte kan tänka dig att lägga upp texterna på YIMBY Uppsala. Jag tänkte nämligen försöka dra mitt strå till stacken och skriva lite artiklar och yttranden och det vore bättre att vara fler skribenter så att sidan lever lite mer. Jag har försökt få tag på Eric men han svarar inte på mail och verkar inte längre involverad i YIMBY så om vi är några stycken som åtminstone kan lägga lite tid kan det ju bli bra tänker jag.
Vad tror du om en kraftansträngning för att rycka upp sidan igen? När jag ser tillbaka på de yttranden jag var med och skrev så tycker jag att mycket hörsammades av kommunen och den kanalen till en positiv påverkan på Uppsalas stadsutveckling vill jag kunna utnyttja!
På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit. Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen. Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...
Snygg inklädnad - dum yta...
I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten. Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...
Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...
Hej Alexander,
SvaraRaderaEftersom jag vet att du har ett brinnande intresse för att göra Uppsala till en bättre stad och dessutom skriver bra texter på din blogg tänkte jag fråga om du inte kan tänka dig att lägga upp texterna på YIMBY Uppsala. Jag tänkte nämligen försöka dra mitt strå till stacken och skriva lite artiklar och yttranden och det vore bättre att vara fler skribenter så att sidan lever lite mer. Jag har försökt få tag på Eric men han svarar inte på mail och verkar inte längre involverad i YIMBY så om vi är några stycken som åtminstone kan lägga lite tid kan det ju bli bra tänker jag.
Vad tror du om en kraftansträngning för att rycka upp sidan igen? När jag ser tillbaka på de yttranden jag var med och skrev så tycker jag att mycket hörsammades av kommunen och den kanalen till en positiv påverkan på Uppsalas stadsutveckling vill jag kunna utnyttja!
Mvh,
Axel H