Bilmarknad och bostadsmarknaden - olika sidor av samma mynt?

Bilbransch i nerförsbacke.
Bostadsministerns högra hand Ulf Perbo gillar att jämföra bostäder med bilar. I seminariet kommunalt markägande, byggande och bostäder så beskrevs många problem på den stora frågan - varför byggs det inte mer bostäder?

Ulf Perbo konkretiserade problemet på ett väldigt bra sätt. Aldrig tidigare har bostäder kostat så mycket som idag, men vad som skiljer dagens situation från historien är att byggtakten inte följer prisuppgången. Bostadspriserna ökar, men byggandet minskar - det är här problemet ligger, säger han. Som möjliga svar på varför det ser ut som det gör nämner han: Bristande konkurrens, ineffektivt byggande, långdragen bygglovsprocess, oklara regler och korruption.

Under hela seminariet så framkom ingen tanke på bostädernas kvalité. Tänk om det som byggs inte motsvarar den efterfrågan som finns? Kanske kan man här jämföra med vad som hänt på bilmarknaden. Det byggs i allt väsentligt bättre bilar än någonsin förr - de är snyggare, bekvämare och mer bränslesnåla. En del skyller bilmarknadens kris på den dåliga ekonomin, medan andra hävdar att den beror på ett trendbrott i hur vi lever - bilen är inte längre en statuspryl!?.

Kanske har detta fått effekt på bostadsmarknaden - idag är det bostaden som är statusprylen framför andra. De som har råd söker sig till de där objekten som har någonting alldeles extra - utsikt, sekelskifte, kakelugnar, charmiga kvarter, högt i tak, sjötomt och etage. Givetvis ska man inte glömma grundregeln - "Läge, läge och läge". Nyproduktion har kanske nackdelar jämfört med det existerande beståndet när det kommer till att attrahera de kunder som har råd att välja hur de vill bo.

Den oklara orsaken till det låga bostadsbyggandet gör att vi måste ställa frågan: Vad vet vi om hur människor vill bo?




Kanske kan de nominerade till "Årets stockholmsbyggnad" ge en hint om hur folk vill bo. Eller nja är det någonting här som känns uppseendeväckande attraktivt? Såg nu att Håkan Forsell också skrivit om seminariet - och bekräftar lite av mina tankar i följande citat:
"Ända sedan den stora industristadens uppkomst under 1800-talet blev alltid det äldre fastighetsbeståndet successivt ett billigare, mer prisvärt boende. Men så är det inte längre sedan ett par decennier tillbaka. Istället existerar en fastighetsboom men utan en byggboom. Investeringarna som görs har gått in i det befintliga beståndet och inte i nybyggnation." 
Dock går hans analys ut på att det är bristen på prisvärda bostäder som är problemet - Troligen har han rätt i det...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala