Fortsätt till huvudinnehåll

Uppsalaism


Låg bas + smalt torn = Vancouverism.
Vissa städer har sin egen arkitekturstil. Ett känt exempel är Venedig där arkitekturen dels påverkats av stadens historiska roll som porten mellan öst och väst, men också av det faktum att husen nås via kanaler istället för vanliga gator. Ett lite mer samtida exempel är Vancouver, där staden gett namn åt en helt egen byggnadstypologi. På en låg bas med fasaderna i liv med gatan och butiker i bottenplan reser sig smala och höga bostadstorn. Det är så de bygger tät blandstad i Vancouver, en byggnadstypologi som ger många fördelar - hög täthet kan kombineras med en gatumiljö i mänsklig skala utan att förlora dagsljus och lägenheterna får både solljus och utsikt. Parker för de boende kan anläggas på basens tak. Det finns självklart en del invändningar  - tillexempel att det är dyrt att bygga så pass högt eller att många torn kan påverka stadsbilden.

Uppsalaism?
Men en liknande stil finns även i Uppsala, dock i en mindre skala. I korsningen Bredgränd/ Kungsängsgatan gör den sig tydligt gällande. Runt Forumgallerian finns flera hus som har en låg tvåvåningsfasad mot gatan, för att sedan trappas upp i högre byggnader där bakom. De byggdes först som en anpassning till den äldre omgivande låga bebyggelsen, men i takt med att fler kvarter sanerades i city så blev de nya husen istället anpassade efter varandra. I ett av hörnen finns även ett äldre hus i endast två våningar bevarat, som ger en bild av bebyggelsens skala innan city-rivningarna. Men man ska inte förminska att de "trappstegs-hus" som byggdes här senare kombinerar ett trevligt solbelyst gaturum och liten skala, samtidigt som de tillgodoser en hög exploateringsgrad i kvarteren.
Ett annat exempel hittar man vid Väderkvarnsgatan. Där stadsarkitekt Gunnar Leches låga tvåvåningsbyggnad för Åhléns bilfirma från 1938 har byggts till med nya bostäder bakom. En ovanligt lyckad förtätning. Kanske kan denna byggnadstyp åter få en roll när vi bygger dagens Uppsala, där kraven på täthet har blivit till dogm. Kanske dessa "trappstegs-hus" kan ge den typ av täta områden som idag byggs i Industristaden och på Kapellgärdet en mer mänsklig skala?

2-3 våningsbas + 3-5 våningslimpa = Uppsalaism.
Den lite djupare basen har dimensioner som lämpar sig för kontor, butiker, dagis och skola, vilket ger möjligheter för att omvandla bostäder till andra ändamål. Den lilla avsatsen ovanpå kan bli en generös terass för bostäderna intill.

Dessa "trappstegs-hus" kan bli en karaktäristisk ingrediens i Uppsalas stadsbyggande. Genom denna byggnadstyp kan täthet kombineras med de intima stadsrum och lilla skala som kännetecknar Uppsala - en stadsmiljö som utformas efter flanören. Denna stil bör inte tillämpas dogmatiskt, hellre med variation och finess, med avsikt att skapa intressanta gaturum, med soliga platser, variation i byggnadshöjd och plats för verksamhetslokaler. Kanske kan denna "stil" bli en samtida yttring för vad som gör Uppsala unikt och utmärka Uppsalas stadsbyggande från andra städers - en sorts Uppsalaism?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...