Fortsätt till huvudinnehåll

Effektivisering och utveckling

På hotellet i slumområdet Dharavi i Bombay där vi bodde en månad i höstas, fanns det ett helt gäng i personalen med uppgiften att städa rum, ta beställningar, servera frukost o.s.v. De var kanske tio stycken och de bodde alla i en sovsal på översta våningen. Trots att de var så många och skötte om ett hotell med endast 40 gäster så fanns det brister i servicen. Rummen städades slarvigt och en del av hotellets hörn och vrår såg inte ut att ha setts till på åratal. Om samma hotell hade legat i Sverige så är det inte allt för avlägset att tro att samma jobb, med samma kvalité, hade gjorts med endast en femtedel av personalstyrkan.

Denna effektiviseringsvinst, när färre personer gör mer, är avgörande för ekonomins utveckling. Få företag skulle gå den motsatta vägen att anställa fler att göra samma jobb. Men någonstans finns det en gräns för hur långt denna effektiviseringsprocess kan gå och det är här det blir problem, inte minst när det kommer till välfärden.

Nyheter om sjukhuspersonal som går på knäna, en lärarutbildning som ratas av studenter med lite bättre betyg, hemtjänstpersonal med omöjliga schemaläggningar, ett upphandlingssystem av tjänster som premierar låg kvalitet till lägsta pris, sjukhus med akut sjuksköterskebrist då lönerna är för låga för att attrahera den arbetskraft som faktiskt finns, ett försvar som bara är aktivt dagtid, en järnväg som är extremt störningskänslig. - Det är helt klart att det behövs stora investeringar för åstadkomma nödvändiga förbättringar i välfärden.

För problemet med välfärden är att det här inte är lika lätt att göra effektiviseringsvinster som inom industrin, det är inte heller alltid önskvärt. 100 elever per lärare vore antagligen katastrofalt även i framtiden trots förbättringar i avancerad informationsteknik. Sjukvård kan alltid effektiviseras med bättre behandlingar, förebyggande åtgärder, folkhälsa effektiviseringar som minskar behovet av vård. Men samtidigt kräver de patienter som faktiskt ligger inne fortfarande samma mängd omsorg från vårdpersonalen.

Dock finns det tendenser till att effektiviseringar sker på personalens bekostnad snarare än genom utveckling i metod, teknik eller kunskap. Lärare ska göra allt fler utvärderingar och prov, men samtidigt undervisa lika mycket. Färre sjuksköterskor ska ta hand om större avdelningar, genom flexibla och stressande scheman. Hemtjänstpersonal förväntas förflytta sig mellan olika vårdtagare på världsrekordstider i cykling. Detta är besparingar som tydligt leder till en urvattning av verksamheten och kanske framförallt dödar känslan av stolthet inför yrkena i välfärden.

Åter till personalen på hotellet i Indien. Arbetet de utför kräver inte spetskompetens, de är unga och fysiskt välmående män, som trots allt skulle kunna hålla hotellet i konstant toppskick utan problem. Att de inte gör det beror kanske snarare på kulturen, som inneboende med få möjligheter till avancemang gör de inte mer än vad som krävs av dem. Det ägaren kan hota med är att köra ut dom på gatan, givetvis en negativ bestraffning men knappast dödsstöten för en ung man i en megastad som Bombay. Det som gör att de inte anstränger sig mer är antagligen att de inte känner någon stolthet för sitt yrke, de gör det de behöver för att behålla jobbet, varken mer eller mindre och denna gräns testas antagligen kontinuerligt.

Kanske har betydelsen av stolthet för yrket förbisetts i välfärdens personalpolitik. När alla ska följa strikta scheman och rutiner, upplagda för största effektivitet, där mänskliga och socialt naturliga anpassningar till omständigheterna rationaliserats bort, när strategidokumenten inte speglar verkligheten,  när frihet under ansvar anses farligt, när arbetsbelastningen blir för hög, när ledningen inte visar tillit till personalen - då förloras en del av stoltheten för yrket.

När denna stolthet förloras det är då personalen börjar förbise att det finns olösta problem i små skrymslen och vrår. Kan vår välfärd idag liknas vid ett skabbigt hotell?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från