Fortsätt till huvudinnehåll

Nog med skog i Ulleråker

Debattartikel som publicerades på unt-debatt

I Upsala nya tidning har det de senaste veckorna framkommit reaktioner på den föreslagna exploateringsgraden av Ulleråker. 8000 bostäder ska enligt plan byggas i området för 15 - 20 000 nya invånare. "Förtäta inte för tätt" manar ledarsidan den 8/6. Hela Knivstas befolkning mellan Fyrisån och Dag Hammarskjölds väg påstås vara alldeles för mycket, utan någon vidare argumentation. Inger Sjöberg undrar den 9/6 var de utlovade skogspromenaderna ska äga rum, men missar att man behåller ett fantastiskt skogsområde som sträcker sig ett par kilometer längs åsen och att Fyrisån även i framtiden kommer uppskattas som promenad och motionsstråk. Av vad som kan uttydas av den fågelvy som publicerats över området är jag inte lika oroad för att det kommer byggas bort oersättliga naturområden och "lungor". Jag är uppvuxen i Ulleråker och har lekt i skogarna och de uppvuxna parkmiljöer som finns här - att en liten del av skogsmiljöerna tas i anspråk behöver här inte förta närheten till starka naturupplevelser. Tvärtemot Inger Sjöberg är jag inte ett dugg sentimental över den smala och bullerstörda skogsremsa som kantar Dag Hammarskjölds väg. Naturupplevelse intill trafikleder blir oftast en självmotsägelse.  

För mig är detta en viktig poäng. I södra Uppsala finns det mängder av naturområden varav många är omistliga, men ibland kan mängden natur bli ett par sorgsna skogsdungar för mycket. Här saknas istället en kontinuitet i stadslandskapet på ett motsvarande sätt som man i området kring Vaksala Torg ibland kan sakna ett avbrott i detsamma i form av en ordentlig stadspark. Tillgången av natur i södra Uppsala ger möjlighet att skapa stadsmiljöer i bra balans mellan lugna oaser och intensiv exploatering. Jag hoppas att planerna för Ulleråker kan korta avstånden mellan södra Uppsala och den centrala staden; att det ges förutsättningar för handel som kan skära av beroendet av att ta bilen till boländerna; att planerna ger underlag till en satsning på spårtrafik och att campusmiljön runt polacksbacken kan bli ett livligt centrum för kultur och vetenskap.

Stadsbyggnadsdebatten fastnar ofta i klyschor som "grönt är skönt", "öppet är bra", "skuggor är dåligt" - men vad vore världen utan skuggor? En god stadsmiljö handlar snarare om rytm och kontrast än om kvantitativa värden. En rumslig rytm mellan ljus och skugga eller mellan lugn och liv kan utformas på väsensskilt olika sätt trots samma exploateringstal. Till skillnad från Inger Sjöberg och unt ledare vill jag därför invänta min kritik tills planerna är ordentligt presenterade. 


Alexander Åkerman, arkitekt, Uppsala

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från