Fortsätt till huvudinnehåll

Dag Hammarskjölds och anpassningarnas dilemma

Dag Hammarskjöldsväg - idag en landskapsväg som snart kommer att formas om av bebyggelse

Planerna för södra Uppsala kännetecknas av en tvehågsenhet. Man vill bygga mycket - samtidigt som man vill bevara mycket. Man vill skapa en förändring - men den ska helst inte märkas för mycket och inte alls på särskilda platser. Allra tydligast blir detta förhållningssätt i omvandlingen av Dag Hammarskjölds väg. Det är en väg som bär en stark historia, som en av linjalvägarna drottning Kristina beställde under 1600-talet, vars sträckning går spikrakt från slottet till Flottsundsbron och var tidigare den vägen mot Stockholm.

Idag är det en väg som kännetecknas av att gå antingen över öppna fält eller genom täta skogar ända tills den är långt in i stan, där trädalléer tar vid. Men med dagens planer kommer fler delar av vägen gå längs bebyggelse. Fält på ena sidan, bebyggelse på andra. Skog på ena sidan, bebyggelse på andra. Till synes i en slumpartad ordning där ett större grepp om stadsbilden saknas.
Tidigare förslag 

Det finns goda skäl att fråga efter ett sådant större grepp. I illustrationerna ovan för det tidigare förslaget till planprogram över Ulleråker så visas en vision om hur Dag Hammarskjölds väg formas likt en lokalgata - smal och utan trädalléer. Med reslig bebyggelse på ena sidan och tät skog på andra. Detta känns inte genomtänkt och inte bara med hänsyn till vägens historia utan framförallt med hänsyn till trafikmiljön. Det behövs en trädrad mellan fordonstrafik och mjuka trafikanter för att skapa en hygglig gatumiljö här.

En ogenomtänkt trafikmiljö samsas med höga, men bullerstörda, naturvärden. Självklart kommer boende i södra Uppsala även fortsättningsvis hellre vistas i Stadsskogen eller på kronåsen än att gå till denna miljö.
Ett sådant större grepp behöver se till vägens faktiska kvaliteter och inte enbart dess historiska rariteter. Vid korsningen med Kungsängsleden är luftmiljön inget vidare. I Kronparksskogarna gör sig vägen påmind i form av buller där de resliga tallarna också ger visuell kontakt med trafiken genom hela skogen. Om nu staden ska planeras så pass tättbebyggd så kommer värdet av platser med lugn och avskildhet från stadens brus att öka - något som närheten till vägen i detta fall försvårar.

Dag Hammarskjöld med en gles skogsridå
I det senaste förslaget till planprogram för Ulleråker har man återigen ändrat sig i vägens utformning, nu vill man bevara en ridå av skog mot vägen, något som också varit uppe i Ulleråkersdebatten tidigare. Jag är mycket tveksam till denna senaste utveckling som på många sätt påminner om 60-talsutformningen av trafikleder i Umeå, där gatan i bilden har mer gemensamt med Tycho Hedens väg än den trots allt attraktiva gatuutformning med trädalléer som finns längre norrut vid Polacksbacken och de gamla regementes områdena. Frågan är om denna hänsyn till skogskaraktären i området ter sig lika naturlig när det i framtiden med stor sannolikhet exploaterats även på andra sidan vägen. Ska det då vara två skogridåer på var sida vägen även fast själva skogen de tar hänsyn till inte längre är kvar?

På sätt och vis är detta lite trevande förfarandet karaktäristiskt för stadsplaneringen i Uppsala. En liknelse kan göras med vad som hände med kvarteret forum i centrala Uppsala där cirkeln av anpassningar gick hela varvet runt. Där blev resultatet en oskyldig men rolig anekdot, i Ulleråker blir det i värsta fall att man cementerar en otidsenlig trafikledsmiljö.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från