Går det att köra elbil och leva hållbart?

Miljöbil som håller sig inom de ekologiska ramarna - nja...
Om vi för att leva hållbart behöver minska våra klimatutsläpp till ca 1 ton koldioxidekvivalenter/person och år. Går det då att köra elbil?

Att köpa en egen elbil som i produktionsfasen orsakar utsläpp av cirka 20 ton koldioxid (beror lite på typ av bil) kan aldrig likställas med att göra en miljötjänst. Tiotals årskvoter av utsläpp från en familjebil ställer tuffa krav på individ och samhälle att minimera övriga utsläpp (mat, bostad, industri, infrastruktur) och att man under många år (20+?) kan nyttja fordonet och därmed späda ut de initiala utsläppen. I Sverige med sin förhållandevis rena el (och med en stor familj som förutsättning) - går den kalkylen om årsutsläpp från bilen under 1 ton koldioxid/person och år nästan ihop. Men i andra länder med smutsig el är en egen elbil nästan lika dåligt som att köra med bensin.

Givetvis tillkommer det flera utsläppsposter från en elbil än bara från produktionen. Utsläpp från byggandet av infrastruktur som vägar, garage, kraftnät och kraftverk. Underhåll, som att byta däck spruckna vindrutor eller bilens batterier gör i slutändan sitt till de totala utsläppen, så en utsläpps kalkyl bör göras med tilltagna marginaler.

Därför är bilpool en betydligt mer miljövänlig strategi där dessa utsläpp från produktionen kan delas av många flera familjers transportbehov - inte minst med tanke på den större potentialen att snabbt ersätta en äldre mer utsläppsbenägen fordonsflotta med renare elbilar. Miljöbilspolitiken borde ta fasta på detta istället för att bidra med skattepengar för att subventionera marginellt snålare dieselbilar. Genom att istället sponsra elbilar till bilpooler skulle skattepengarna mer effektivt kunna ersätta nyttjandet av fossilbränslen till våra persontransporter, eftersom en bil i en bilpool kan ersätta transporttjänster som annars genomförs av flera privatbilar. Ett "bonus malus" system som främjar miljövänliga bilpooler torde vara det mest effektiva sättet att främja en miljövänlig omställning av fordonsflottan, då det krävs färre nya bilar samtidigt som dessa kan subventioneras till en högre grad vilket ökar de ekonomiska incitamenten.

Att bara byta dagens fordon mot elbilar kommer vi inte långt med. Dagens bilar konsumeras i för snabb takt och de flesta utnyttjas endast av en- och två-personershushåll och inte flerbarnsfamiljer. Om vi ska ha en miljöpolitik värd namnet bör den främja livsmönster som håller sig inom de ekologiska ramarna och om möjligt undvika subventionera sådant som är ohållbart när alternativen till detta finns.

Dagens miljöbilspolitik tillsammans med de höga parkeringsnormerna som tvingas på nya bostadsbyggen i städerna är två exempel på hur politiken motverkar denna miljövänliga omställning av bilflottan. Det krävs snabb ändring för en snabbare omställning!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala