Går det att flyga och leva hållbart?

Bild av flygbranschens egna vision om utsläppsmål till 2050 från Flygreenfund. 
Jag har tidigare skrivit om elbilens klimatpåverkan och om elbilen är förenlig med utsläpp om under 1 ton koldioxidekvivalenter per capita (vilket ofta anges som en nära hållbar nivå). Nu tänkte jag göra samma sak med flyget. 

Enligt flygbolaget flygBRA så drar deras flygplan ca 0,33 liter per passagerarmil. Vilket i volym motsvarar vad en snål bil släpper ut på motsvarande sträcka. Givet flygbränslets densitet (0,8) och molekylsammansättning (kolvätekedja med runt 10 kolatomer i snitt) kan man anta att koldioxidutsläppen hamnar någonstans runt 0,7 kg per mil. Därefter bör man ta med att utsläpp högt upp i atmosfären har en större växthuseffekt än utsläpp nära marken - vilket leder till att man bör beräkna koldioxidutsläpp från flyg åtminstone 2 gånger högre än utsläpp på marknivå. Med 1,4 kg koldioxidekvivalenter per mil kan man då resa lite drygt 700 mil med flyg innan man orsakat 1 tons utsläpp av koldioxid. Med tur och retur resa från arlanda kommer du då till Marrakech, Teheran eller Kairo - men inte till Novosibirsk. Med enkelresa kommer du till Nairobi, Chicago och Peking - medan Thailandsresenären fastnar i Dhaka, Bangladesh.

Givetvis är det svårt att dra ner utsläpp från övrig konsumtion till 0 - ja det är svårt att komma under 1-tonsgränsen även utan bil, kött och med ren el och uppvärmning - varför detta ovan endast ska ses som en teoretisk övning.

Hos flygbra går det även att boka "biobiljetter" där man betalar extra för att få in biobränslen (använd frityrolja) i tanken. Om man klickar på länken kommer man till sidan Flygreenfund som skriver så här:
Bioflygbränsle kan tillverkas från flera olika råvaror. Några exempel är skogsavfall, alger och matavfall. Det är ett så kallat drop-in bränsle som kan blandas med fossilt bränsle och som inte kräver några förändringar på själva flygplanet. Maxgränsen för inblandning är idag 50%. I de flygningar som har gjorts hittills i Norden har alla använd frityrolja använts som råvara. Bioflygbränsle tillverkad på använd frityrolja reducerar koldioxidutsläppet med minst 80% i jämförelse med samma mängd fossilt jet bränsle. I dagsläget finns inga alternativa bränslen, vid sidan om bioflygbränsle, för flyget.
 Givet att bioflygbränslen kan framställas på ett sätt som gör dem koldioxidneutrala (jämfört med annan användning av marken) så kan man därför räkna bort det faktiska utsläppen av koldioxid, undantaget klimatfaktorn av att utsläppen sker på hög höjd. Du kommer alltså dubbelt så långt på samma utsläpp. 1 ton koldioxidutsläpp tar dig alltså tur och retur till Nairobi, Chicago, Peking och Dhaka om du flyger med 100 % koldioxidneutralt flygbiobränsle.

En mer realistisk uppskattning är att av en koldioxidbydget på 1 ton/per år så kanske runt 200 kg kan sparas till flygande. Med 200 kg och med 100 % koldioxidneutralt flygbiobränsle tar du dig tur och retur till London med flyg en gång per år - utan bioflygbränsle bara till St:Petersburg eller knappt till Hamburg (dit tågförbindelserna snart blir bättre).

Flyget och klimaträttvisan.
Idag är det en mycket liten del av världens befolkning som har råd att flyga. Detta är snabbt på väg att ändra sig. En Thailandresa som görs idag släpper ut cirka 3 ton koldioxidekvivalenter per person. Man bör vara en trofast klimatförnekare för att inte se det hot mot klimatet som uppstår när två miljarder kineser och indier börjar ta efter vårat flygande - vi behöver helt enkelt föregå med gott exempel och minska vårat flygande till en hållbar nivå - detta kommer behöva innebära hårda koldioxidskatter. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

En transformatorstation