När jag för ett par veckor sedan gick på promenad genom Norby så stötte jag på ett par pojkar i 10-årsåldern som stod på trottoaren och sålde saft & bullar. Deras företagsanda gladde mig. Synd bara att de stod i mitten av en tvärgata och därmed långt ifrån där jag gick. Tyvärr har de den stora nackdelen av att stå och sälja i ett villaområde, där det är glest med människor och därmed få potentiella kunder. Men de var åtminstone smarta nog att sitta ute i gatan där folk passerar och inte inne i en villaträdgård. När jag gick förbi dem igen på vägen tillbaka så hade de flyttat sig till ett gatuhörn, där det passerar människor från två olika gator samtidigt. Dessa 10-åringar hade på egen hand lärt sig en läxa i Urbanism!
På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit. Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen. Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs
Kommentarer
Skicka en kommentar