Fortsätt till huvudinnehåll

Framtiden är ljus!

Med en snabb blick på huvudrubrikerna hos DN, SvD och alla andra dagstidningar för den delen så är det inte svårt att fyllas av intrycket att världsekonomin fått en taskig influensa. Tillråga på allt skriver fler och fler skribenter om hur dyster framtiden ser ut och en del menar till och med att vi rent av snart sett slutet av en gyllene era. Visst är det så att det alltid finns de som överdriver allvaret. Att framtiden för dagens unga vuxna kommer bli riktigt kärv är en myt som blivit till en allmänt vedertagen sanning och jag tror att det finns en fara i detta. Det är farligt att inte tro på framtiden, speciellt då dessa dystopiska "hobby-siare" har fel - för framtiden ser ljus ut.

Först och främst tror jag man måste byta perspektiv för att se att hur ljus framtiden egentligen är. En mycket god sak är att allt fler människor tar sig ur fattigdom. Likt hur landsbyggdsbefolkningen i europa på artonhundratalet tog sig in till städerna och därmed lade grunden för det välfärdssamhälle vi lever i idag. Så sker samma process i rasande takt överallt i världen idag. I Lagos, Mumbai och Shangai är utvecklingen så stark att den närmast går att se på med blotta ögat. I Kina ökar även lönerna i snabb takt och snart kan det inte kallas för ett låglöneland längre.

Visst finns det frukter som snart inte längre kommer att hänga bekvämt på de nedersta grenarna av trädet. Det kommer bli dyrt att äga/köra bil på samma sätt som vi gör idag. Prylar & kläder kommer att bli dyrare i takt med att arbetarna som tillverkar dessa får skäliga löner, men man kan ju hoppas att den ökade lönen också för med sig högre kvalité. Samt att vi får några fler miljarder kapitalstarka människor att byta varor och tjänster med. Det enda jag kommer att sakna är utifall vi inte kommer att ha möjlighet att resa i samma utsträckning som idag. 

I övrigt tror jag att normal Svensson lever ett väldigt urbant liv i städer som är anpassade till gång och cykel - billiga färdmedel. De pengar vi sparar genom att inte behöva ha bil och inreda/sköta stora villor lägger vi istället på nöjen, god mat, kultur och kanske har vi även mer fritid som vi förhoppningsvis även i framtiden har möjligheten att spendera på långresor till världens alla hörn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från