Kritisk massa del 3 - Big means Boring

iPad yra i Apples butik på fifth avenue, NYC
Legenden Steve Jobs har i dagarna pensionerat sig från VD-posten hos Apple. Det Jobs lyckats med som få andra är att konstant utmana sitt numera jätteföretag att hela tiden vara innovativt. Många storföretag kör ofta fast i gamla fotspår och gör det de alltid gjort utan ambitionen att göra något innovativt och öppna nya marknader. Revolutionerande produkter kommer ganska sällan. Lyckosagan Apple beror på att de vågat satsa på innovativa produkter som lyckats revolutionera marknaden. Det hände med den första iPoden, det hände med iPhone, det hände också nu senast med iPad. Dessa produkter har alla lyckats revolutionera sina marknader och bokstavligen sopat mattan av allt konkurrenterna kontrat med. Men de har framförallt lyckats stärka varumärket Apple genom deras ikoniska design och kvalité.

Apple är idag världens högst värderade företag. Men hur länge kan Apple fortsätta att vara innovativt och revolutionera marknaden? Kanske ett litet tag till men troligen inte särkilt länge. Om jag får gissa rätt så kommer Apple fortsätta att tillverka kvalitetsprodukter med ikonisk design. Men antalet nya revolutioner kommer att minska och när nyheten om en ny generations iPhone, iPad eller iPod inte längre känns som en jättesensation kommer konkurrenterna att ta marknadsandelar.

Det som så ofta börjar som småföretag med visionära anställda och ett innovativt klimat blir mer och mer kontrollerat i takt med att det växer. Innovationerna blir färre och visionerna blir urvattnade. Stora företag är dömda att bli tråkiga för att sedan gå under. Apple har under Steve Jobs lyckats undgå detta på ett imponerande sätt. Men till och med Apple kommer så småningom bli tråkigt och gå under antingen genom att det köps upp eller fusionerar med ett annat företag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala