Fortsätt till huvudinnehåll

Bostadsförsörjning och onödig självgodhet

I Uppsala är det länstyrelsen och inte kommunen som driver på för mer byggande. Här har landshövdingen satt upp ett mål om att bygga 25 000 nya bostäder på fem år - en fyrdubbling av nuvarande takt.

Landshövdingen Peter Egardt är orolig för bostadsbristen i Uppsala - "Risken är betydande att bostadsbristen blir ett allvarligt hinder för tillväxten och ökat välstånd." Tydligare än så går det inte att uttrycka sig, bostadsbristen är ett allvarligt problem. Kommunens egna syn på bostadsförsörjningen kan i skenet av detta tyckas vara opassande nonchalant. Så här går det att läsa på stadsbyggnadssektionen av Uppsala kommuns hemsida"av landets tio största städer byggdes flest bostäder per invånare i Uppsala det förra året. En trend som hållit i sig de senaste fem åren".  Detta låter ju förträffligt bra, men är i praktiken helt irrelevant. Antalet bostäder per invånare är ett mått som helt åsidosätter befolkningstillväxten och jämförelsen blir genast lidande. Självklart är det antalet nya bostäder per nya invånare måttet som det ska mätas efter och då ser inte siffrorna så ljusa ut längre.

I en rapport från Länstyrelsen ges en betydligt dystrare bild av läget. De senaste fem åren 2007-2011 har befolkningen i Uppsala kommun ökat med 14 800 invånare samtidigt som det byggts 5 380 bostäder, det vill säga en ny bostad per 2,75 nya invånare. I övriga delar av Uppsala län har det samtidigt byggts en ny bostad per 1,76 nya invånare - ett mycket bättre resultat. Intressant är det att jämföra med Uppsala kommuns mål för perioden 2011-2016 - 1,61 lgh/ny invånare. Just nu ser det ut som att det kommer att bli svårt att uppnå detta. Länstyrelsen kommenterar utvecklingen så här: "bostadsbyggandet har inte motsvarat behovet av bostäder och då främst behovet av bostäder med upplåtelseformen hyresrätt."

Kommun och länstyrelse beskriver två vitt skilda verkligheter. Medan kommunen klappar sig själv på axeln så säger landshövdingen att det behövs skärpning och är snabb med att utreda vad som behöver göras. I denna mycket läsvärda utredning försöker man ta ett helhetsperspektiv på vad som hindrar en fungerande bostadsmarknad - Allt från lagar, regler, skatter och planering gås igenom och det finns många kloka och intressanta förslag att ta avstamp från.

Om länstyrelsens mål ska kunna nås - om bostadsbristen ska kunna byggas bort - så tror jag inte att det finns något utrymme för kommunal självgodhet i form av missvisande sifferlekar. Inse problemet och åtgärda det, förneka det inte...







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från