Fortsätt till huvudinnehåll

Insändare: Utvidga stadskärnan!


Fick in en liten insändare som en kommentar på den senaste tidens debatt om tillgängligheten till stadskärnan med bil. Rubriken vinklade det lite väl mycket till att handla om många stadskärnor. Kan läsas här och här nedan. När vi nu ändå är inne på politik så måste jag tipsa om dokumentären "hit med pengarna!" om Bob och Bonos politiska kampanjer och smarta lobbande. Ganska fascinerande om hur det går till att omvända världens ledare. Kanske något att lära sig av om man vill påverka de lokala stadsbyggnadspolitikerna, för det behövs nog mer än bara spontana insändare.


Flera stadskärnor gör centrum mer tillgängligt

Flera olika stadskärnor skulle göra Uppsala centrum större och därmed mera tillgängligt, resonerar Alexander Åkerman.
Uppsala har under de senaste femtio åren i det närmaste dubblerat sin befolkning. Samtidigt har exempelvis stadskärnan inte förändrats nämnvärt till ytan. Det säger sig självt att det blir problem när dubbelt så många personer ska ta sig till samma lilla yta. En mängd bilister klagar, men när en parkerad bil tar upp cirka 30 kvadratmeter, orsakar höga partikelhalter på väg dit och dödar publika rum som S:t Eriks torg, så kan man definitivt ifrågasätta bilens roll i vår lilla stadskärna.
Dubbdäcksförbud, höga parkeringskostnader och enkelriktningar är åtgärder som i bästa fall kan lindra symtomen för denna trängsel. Men grundproblemet är stadskärnans litenhet. Ett större centrum vore ett mer tillgängligt centrum!
Det som måste till är en utveckling av stadsstråk med funktionsblandad bebyggelse. Då kan nya stadskärnor utvecklas i stråkens korsningspunkter. I översiktsplanen finns också en ambition om att utveckla dessa stadsstråk. Dock kan man ifrågasätta trovärdigheten då det i kommunens planer längs det utpekade stadsstråket Råbyvägen finns både byggplaner på förortsmässig hus-i-park och mer stadsmässig bebyggelse mot gatan med butiker.
Behovet av samordning är häpnadsväckande.
Det behövs en plan för stadskärnans långsiktiga utveckling, tillgängligheten till staden är akut beroende av detta. Ett tips: Inspireras av norrlandskommunen Umeås nyligen prisbelönta översiktsplan.
Alexander Åkerman arkitektstudent

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från