Järnväg del 1. Kan Sundbyberg så kan Uppsala!?

Tunnel genom Sundbyberg
I samband med att mälarbanan utökas till fyra spår genom Sundbyberg, kommer den sträcka som går igenom centrala Sundbyberg att ledas om i tunnel. Kan Uppsala göra något liknande?

Hur järnvägen går genom centrala Sundbyberg har stora likheter med hur den går igenom centrala Uppsala och precis som i Uppsala utgör järnvägen en barriär. I Sundbyberg ska dock denna barriär grävas ner. För kostnaden står kommunen för 800 miljoner kronor i utbyte mot de 40 000 kvadratmeter mark som tillgängliggörs när spåren grävts ner. Av tekniska skäl går det dock inte att bebygga denna mark.

800 miljoner vore en relativt billig kommunal kostnad för att gräva ner järnvägen i Uppsala och skulle öppna upp nya möjligheter att expandera stadskärnan och att lösa trafiksituationen. Om det dessutom gick att bebygga marken över tunneln så är priset 200 miljoner / hektar inte helt orimligt för ett så pass centralt läge. Nu är det troligen inte läge att gräva ner Uppsalas järnväg - vi har ju fått ett nytt resecentrum till en mycket hög kostnad. Men i ett framtida scenario när det återigen behöver satsas på Uppsalas järnvägsinfrastruktur så borde möjligheten ses över. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

En transformatorstation