Gatureglering, cityexpansion och en attraktiv Kungsgata

Jag har nyligen hittat en hemsida, streetmix.net, där det på ett roligt snabbt sätt går att rita upp gatusektioner. Med detta verktyg har jag ritat ett förslag på gatureglering i centrala Uppsala som skulle ge en mer attraktiv Kungsgata och möjligheter till cityexpansion österut.
Genomgående gator idag
Likt många städer har Uppsala problem med trafiken i stadskärnan. Både trängsel och föroreningar, men kanske framförallt otrevliga gatumiljöer. Det kanske främsta exemplet är Kungsgatan, där trafiken helt dominerar gatubilden och hindrar gatans utveckling till ett attraktivt stadsrum. Gatan överskrider ständigt gränsvärdena för partikelhalter och kommunen riskerar dyra böter. Om man studerar gatustrukturen ser man att trafiken koncentreras till ett fåtal genomgående gator som får ta på sig en stor del av trafiken, vilket leder till gatusektioner likt den för Kungsgatan nedan:

Kungsgatan idag.
Här syns tydligt hur trafiken dominerar med i princip två körbanor åt vardera håll. Plats för gående är begränsat och hälsofarligt höga partikelhalter är en konsekvens av trafiken.
Storgatan förlängd till råbyvägen = ny genomfartsgata.
Men istället för att koncentrera trafik till ett fåtal större gator kan man sprida trafiken på flertalet mindre gator. En sådan lösning skulle kunna skapas genom att förlänga storgatan till råbyvägen och på så sätt skapa ytterligare en genomfartsgata. Det ger en möjlighet att avlasta gator som Kungsgatan och Väderkvarnsgatan. 

En avlastad kungsgata.
Då skulle Kungsgatan kunna göras mer människovänlig med bredare trottoarer likt bilden ovan. En attraktiv Kungsgata är en förutsättning för att city ska kunna växa österut över järnvägen. Kanske kan det bli ett attraktivt butiskstråk här i framtiden.
Storgatan, med ett körfält i vardera riktning samt kantstensparkeringar.
Nya ytor att ansluta till stadskärnan med bil kan anläggas längs Storgatan, vilket skulle kunna ge en injektion till stadskärnan öster om järnvägen. 


Givetvis är inte förslaget utan komplikationer och en del saker måste lösas, som hur det är tänkt att trafiken ska kunna fördelas mellan gatorna o.s.v.


+ möjligheter till cityexpansion österut
+ en attraktivare Kungsgata
+ mindre föroreningar på Kungsgatan = mindre böter för kommunen
+ avlastar korsningarna Kungsgatan/Vaksalagatan och Kungsgatan/St:Olofsgatan
- mer trafik på storgatan
- en transformatorstation står i vägen och måste i så fall ersättas.
- korsningen storgatan/råbyvägen har en del problematiska lutningar

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala