Fortsätt till huvudinnehåll

Fördummande renderingar och (plan)ritningens renässans

Ritningar och framförallt planritningar är underskattade. Visst kan de vara snygga!?
De realistiska renderingarna förför oss på (plan)ritningens bekostnad. Förlorande blir kunskapsöverföringen av idéerna bakom arkitekturen som bara ritningen kan förmedla. 

Att vara bostadssökande medför att man får gå igenom väldigt många planlösningar på lägenheter och därigenom undermedvetet vandra genom den moderna svenska bostadshistorien. Inte sällan kommer jag till insikten om att det var bättre förr. Planlösningarna alltså och arkitektens intresse för dem.

Nu vill jag ju inte påstå att mina preferenser om boende motsvarar vad som efterfrågas av den stora massan där jag särskiljer mig dels genom att inte ha televisionsapparat samt att vilja ha ett hem inrett för skapande. Men många gånger när jag surfat in på bostadsannonser för ett nybyggt projekt känns det som att det läggs för lite energi på att utveckla planerna. Dagens trend om åtskillnad mellan sällskapsdel och en privat sovrumsdel suddar allt för lättvindigt ut de värden och den flexibilitet som finns i att istället ha sammanhang och ett sovrum i fil med sällskapsdelen. Var ska den moderna människan kunna ordna en matsal eller ett biblioteksrum? Istället för att ge frihet att bo ger vi dagens bostadskonsumenter en förplanerad levnadsordning där allt ordnas kring en självklar plats för en Tv och omsorg om att få in en walk in closet.

Visst kompliceras bilden av att vi i detta land har starka regleringar och att vi idag bygger längs bullrande vägar, där en lösning med trespännare och bullerregler oundvikligen leder till att separera sällskapsdel och sovrumsdel. Men det finns också ett ointresse hos våra arkitektkontor för dessa frågor. Att läsa projektsidorna på arkitektbyråernas hemsidor ger en nedslående syn på planlösningen som arkitekturens främsta medel. Hos TEMA, Tengbom, White, Wingårdhs, Nyréns, Sweco, Okidoki är det istället fotografiet och renderingen som regerar. Det är tyvärr ett undantag att de ibland dyker upp planlösningar i deras projektpresentationer, vilket är synd för att bara förlita sig på fåtalet projektpresentationer i tidningen arkitektur som vår gemensamma referens när vi ska förhålla oss till regler och möjligheter är bara en dum begränsning. 

Lika dumma är renderingarna som fortfarande anses som coola bara för att de ser verkliga ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från