Fortsätt till huvudinnehåll

Det går bra för landet

Det går bra för landet, våra unga de reser
saknar jobb, eller sporadiskt de läser
Bortskämda satar gör vad de vill
ta ett jobb på fabriken, bilda familj och sitt still

Det går bra för landet, men våra stadskärnor utarmas
Vid Ikea och Maxi istället vi värmas
Bilismen regerar, ger frihet åt många
Men för alla andra är avstånden långa

Det går bra för landet, men i förortens betong utanförskapet gror
utestängda från staden många nya svenskar bor
Efter en promenad i betongen, ja vem vill va' den,
som bor här om man kan bo i villastaden.

Det går bra för landet sjukhusen är många
men för enkla besvär är ledtiderna långa
Ute i länen behandlas vi individuellt
- olika vill säga - efter det pengar beställt

Det går bra för landet och för byggoligarken
Han bygger lagom och gör vinstaffärer på marken
Bostadsbristen ska lösas med lådor och moduler
Mer verkningsfulla åtgärder stoppas av politiska krumelurer

Det går bra för landet, en rysk björn har vaknat upp
I försvaret idag har vi nu betalad trupp
Ett skjul på Gotland och flyg bortåt skåne,
Den som vill oss illa ska snart se att den är en fåne

Det går bra för landet oppositionen den trivs,
men sparkar bakut när kärnkraften rivs,
förbifart och Bromma, samma reaktion likaså
Spår utlovas men pengarna är få

Det går bra för landet, flyktingar hotar vår existens!
Avtal med tyrann låser grinden vid sin gräns
Av de som kommit är många män,
utan familjer kanske de snart drar sig hem

Det går bra för landet och bra för klimatet!?
kritiken mot detta falnar inför solceller på taket
Klimatsmitaren deklarerar utsläpp borta i Kina
Men till Pekings smog säger hen, de här partiklarna är inte mina

Det går bra för landet och skogen är grön
gör plantager av blandskog, det är bra för miljön
gruvor vi skänker till utländska bolag
jobb till Norrland, veckopendlare utan bohag

Det går bra för landet vår stadsminister säger
Men ute i stugorna tror få på honom och hans lakejer
Enträget de förmedlar följande text:

Det går bra för landet, husen byggs
Det går bra för landet, vi blir fler i jobb
Det går bra för landet, tågen kommer i tid
Det går bra för landet och klimatarbetet är på topp

Det går bra för landet, men verkligheten är mångfacetterad
när sanningen ibland eller ofta kallas falsifierad
perspektiv på saken är ett minne blott
då saker dikteras likt en twitter-komplott



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från