4-spår - men vad blir det för stadsmiljö?

Uppsala kommuns vision för södra-staden och Station i Bergsbrunna.
Vilken typ av stadsmiljö kan man tänka sig när Uppsala kommun lovar bort 33 000 bostäder i utbyte mot 4-spår mot Stockholm?
Enligt Uppsala kommun ser avtalet ut enligt följande:
Det avtalsförslag som har förhandlats fram behöver godkännas av regeringen, kommunfullmäktige och regionfullmäktige.
För staten innebär uppgörelsen:
  • Utbyggnad till fyra spår på järnvägen från Uppsala resecentrum till den södra länsgränsen
  • Ny tågstation i Bergsbrunna
  • Ny trafikplats vid E4:an i höjd med Bergsbrunna station
  • Möjlighet till statlig delfinansiering av Ultunalänken med 900 miljoner kronor från stadsmiljöavtal
För Uppsala kommun innebär uppgörelsen:
  • 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna (Av dessa ska minst 30 procent vara hyresrätter.)
  • Kapacitetsstark kollektivtrafik längs Ultunalänken (Spårväg om statlig medfinansiering beviljas)
  • Finansiering av ny trafikplats vid E4:an genom exploateringsintäkter
För Region Uppsala innebär uppgörelsen:
  • Att trafikera Ultunalänken
  • Tillse god kollektivtrafikförsörjning till Bergsbrunna och södra staden
En snabb analys av detta avtal om 33 000 bostäder i kombination med de sju plupparna på planillustrationen ovan så ges en hyfsad förståelse för omfattningen av projektet. Den genomsnittliga tätheten ges då till i genomsnitt 4 700 nya bostäder per plupp. 

Det är dock osäkert om det är aktuellt med så många nya bostäder vid flera av plupparna. I Gottsunda skulle det innebära nära en dubblering av antalet lägenheter, i östra bäcklösa planeras det för långt färre bostäder och i Ultuna är det osäkert om det blir några bostäder alls - där planerar man ju efter denna vision: 
Vision om företagspark i Ultuna. Hejdå blandstad!?
Summan av kardemumman blir då att en stor andel av de 33 000 nya bostäderna riskerar att hamna i de fyra plupparna på östra sidan om ån. Kanske blir det upp till 7000 bostäder per plupp - lika mycket som i Ulleråker. Tätheten i dessa nya stadsdelar lär inte kunna bli så mycket mindre än i Ulleråker om man ska ha rimliga avstånd till kollektivtrafikhållplatser. Dessutom finns det en stark politisk övertygelse om att begränsa den bebyggda ytan genom att inte tillåta byggnation på åkermark.

Visionen för Ulleråker - mycket hög täthet...
Frågan är om denna nivå av exploatering är rimlig? Hur attraktiv är den? Läget är trots allt inte överdrivet centralt - även med en ny tågstation. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala