4-spår - men vad blir det för stadsmiljö?
![]() |
Uppsala kommuns vision för södra-staden och Station i Bergsbrunna. |
Vilken typ av stadsmiljö kan man tänka sig när Uppsala kommun lovar bort 33 000 bostäder i utbyte mot 4-spår mot Stockholm?
Enligt Uppsala kommun ser avtalet ut enligt följande:
Det avtalsförslag som har förhandlats fram behöver godkännas av regeringen, kommunfullmäktige och regionfullmäktige.En snabb analys av detta avtal om 33 000 bostäder i kombination med de sju plupparna på planillustrationen ovan så ges en hyfsad förståelse för omfattningen av projektet. Den genomsnittliga tätheten ges då till i genomsnitt 4 700 nya bostäder per plupp.
För staten innebär uppgörelsen:
- Utbyggnad till fyra spår på järnvägen från Uppsala resecentrum till den södra länsgränsen
- Ny tågstation i Bergsbrunna
- Ny trafikplats vid E4:an i höjd med Bergsbrunna station
För Uppsala kommun innebär uppgörelsen:
- Möjlighet till statlig delfinansiering av Ultunalänken med 900 miljoner kronor från stadsmiljöavtal
- 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna (Av dessa ska minst 30 procent vara hyresrätter.)
- Kapacitetsstark kollektivtrafik längs Ultunalänken (Spårväg om statlig medfinansiering beviljas)
För Region Uppsala innebär uppgörelsen:
- Finansiering av ny trafikplats vid E4:an genom exploateringsintäkter
- Att trafikera Ultunalänken
- Tillse god kollektivtrafikförsörjning till Bergsbrunna och södra staden
Det är dock osäkert om det är aktuellt med så många nya bostäder vid flera av plupparna. I Gottsunda skulle det innebära nära en dubblering av antalet lägenheter, i östra bäcklösa planeras det för långt färre bostäder och i Ultuna är det osäkert om det blir några bostäder alls - där planerar man ju efter denna vision:
![]() |
Vision om företagspark i Ultuna. Hejdå blandstad!? |
![]() |
Visionen för Ulleråker - mycket hög täthet... |
Kommentarer
Skicka en kommentar