Varför tas övergångställen bort?



Utkast ej inskickad insändare. 

Jag håller med Eva Odeheim och Mikael Jansson om hur bristfälligt kommunen jobbar med övergångsställen. Övergångställen är en viktig infrastruktur i en god stad och det nonchalanta snålande med dessa som kommunen sysslar med gör Uppsala sämre.

Rondellen intill Hemköp i Rosendal visar hur fel det kan bli. Här har det sedan alltid funnits övergångställen runt om rondellen. Ända tills kommunen byggde tusentals nya bostäder i området. Då var det plötsligt läge att ta bort övergångstället söder om rondellen. Den som vill gå mellan Rosendal och Ångströmslaboratoriet behövde nu gå 100 meter extra och passera 3 gånger så många bilvägar jämfört med tidigare.

Självklart bildades en stig över den nyanlagda gräsmattan där det tidigare övergångsstället varit. För att stoppa detta anlitar det kommunala fastighetsbolaget som äger Hemköp-huset en smed som sätter upp ett hindrande staket. Efter att jag tryckt på stadens politiker om detta har nu staketet tagits ner och ett övergångställe återskapats på platsen. Men även markytorna som ansluter till övergångstället behöver byggas om för att detta ska bli bra. Nu tvingas gående till en smal passage inklämd mellan parkerade cyklar. Synd på ny påkostad landskapsarkitektur.

Tyvärr är exemplen många på hur kommunen tar bort fullt fungerande övergångställen på detta sätt. Spår av dessa går att se lite varstans i staden. Jag undrar vad denna slakt har för syfte? Hur rimmar denna utveckling med översiksplanens mål om att prioritera gående? Kan ansvarig tjänsteman för stadens gator förklara det för mig. Trots min utbildning i stadsbyggnad kan jag inte förstå.

Alexander Nero, arkitekt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

En transformatorstation