Fortsätt till huvudinnehåll

När Sverige ratade radhuset.

Fasadutsnitt "Per-Albin-husen" 

På Ålstensgatan finns en av Brommas få radhuslängor. Husen, som ritades av arkitekten Paul Hedqvist, kallas i folkmun för Per-Albin-husen på grund av att statsminister Per-Albin Hansson bodde i ett av dessa på 30-talet. De är relativt små, endast 85 kvm BOA och var representanter för det folkhemsbygge dåtida Socialdemokratin försökte genomdriva. Så här skulle en helt vanlig familj kunna bo var tanken. Idag betingar ett av dessa bostadsrättsradhus cirka 12-14 miljoner kronor. 

Bottenplan "Per-Albin-husen" med yttermått om cirka 5 x 10 meter.

Trots dagens starka efterfrågan var radhusen svårsålda när de byggdes. Radhuset hade tidigare fått dåligt rykte som svårsålda bland bostadsbyggare. 20 år tidigare hade Per Olof Hallman fått rita om sin plan för Enskede Trädgårdsstad, som till en början dominerades av radhuslängor. Av dessa återstod bara ett radhuskvarter när området till slut byggdes. Även dessa radhus visade sig vara svårsålda och fick hyras ut som hyresbostäder, men är idag mycket attraktiva och säljs för stora summor. 

P O Hallmans stadsplan från 1907 för Gamla Enskede trädgårdsstad innehållandes en stor mängd radhus. Endast 1 radhuskvarter blev byggt. Övriga radhus ersattes av villor. 

Att radhuset inte slog igenom i huvudstaden under början av 1900-talet kan mycket väl vara en slump. Otur med rykte, konjunktur, genomförande eller läge. Kanske bidrog framgångarna för villasamhällena i Djursholm och Saltsjöbaden att många såg möjligheter i att satsa just på villor. Att Stockholm inte ligger i någon jordbruksregion tillsammans med dess tätbebyggda innerstad har antagligen gjort sitt för att hålla nere markvärden i omlandet, vilket möjliggjort större tomter. I Malmö eller Göteborg var radhuset under samma period desto mer framgångsrikt även om den fristående villan dominerade även här. Särskilt i Göteborg finns fina exempel med Änggården som det främsta. 

Änggården med radhus från 1920-tal

Det var först under senare halvan av 1900-talet som radhuset slog igenom i Sverige. I Stockholm är det tydligt hur mer yteffektiva småhus, såsom radhus, kedjehus och parhus främst finns i ytterförorterna. Egentligen borde marknadskrafterna styra tvärtom, med tätare småhusområden i centrala och mer attraktiva lägen. 

Stockholms småhusområden, varav mer tätbebyggda småhusområden.

Efterfrågan är idag stor på radhus i närförortens villaområden samtidigt som att den efterfrågan saknades när dessa villaområden en gång byggdes. Ska dessa attraktiva villaområden då inte anpassa sig till en sådan efterfrågan? I villakvarteren som omger Ålstensgatan ska husen minst stå med 6 meters avstånd till tomtgräns, på denna yta mellan villa och tomtgräns får man in ett helt Per-Albin-hus. Här i området finns tusentals sådana villor där man utan problem skulle kunna bygga 2 st Per-Albin-hus per tomt. Se där en möjlighet för radhusets renässans.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäder. Längs

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på min to

Enfamiljsområden - en internationell jämförelse

Enfamiljshuset är en grundpelare för stadsbyggande runt om i världen och drömmen om det egna huset med trädgård är stark inom många olika kulturer. Dock kan denna dröm se ut på många olika sätt beroende på var i världen du tittar och som resultat vara olika tillgänglig. I detta inlägg tänker jag ge mig på en internationell jämförelse av våra städers mest glesbebyggda stadstyper - enfamiljshusområdet. Stockholm: I Stockholm utgör villaområden ca 65 % av ytan för stadens bostadsområden, även om villa områdenas andel av stadens bostäder är snarare 15 %. Bostadstätheten i stadens villaområden utgör därmed endast 1/5 del av stadens genomsnittliga bostadstäthet och endast 1/10-del av den genomsnittliga bostadstätheten i stadens övriga stadsdelar. Med denna typ av glesa villamattor blir drömmen om det egna huset en dröm som för de flesta är ouppnåelig och för många av de som når den blir det en källa till hög skuldsättning. I Stockholm är det typiska villaområdet renodlat från