De senaste dagarna har det rasat en debatt på Svd om bilism. Några Universitetsbetitlade människor från Karlstad och Umeå gör en liten domedagsprofetia för massbilismen. Enligt dom är det bara en fråga om tid innan Oljan blir tillräckligt dyr för att vi ska ha råd att köra som vi gör nu. Därför föreslår de att samhället antingen bör införa förbud eller straffbeskattning, för att på så sätt begränsa bilismen. Tyvärr slår ju det lika mycket mot den bilberoende landsbygden som den ofta onödiga bilismen i städerna. Det krävs alltså mer träffsäkra metoder.
Först och främst är det kanske dags att sluta subventionera bilismen där den i hög grad är helt onödig - i städerna. Tyvärr är massbilisismen systematiskt subventionerad i städerna. Kommunerna straffbeskattar tätare och mindre bilberoende bebyggelse i centrala stadsdelar genom höga byggrättsavgifter, samtidigt som byggrättsavgifter för gles bilberoende bebyggelse subventioneras - fastän de faktiska kostnaderna för kommunerna är tvärtom. Detta gör att det för många blir billigare att leva med bil än utan. Detta är ju helt vansinnigt!
Samtidigt måste finansieringen av boendeparkeringar ses över. I nybyggda flerfamiljshus smetas kostnaden för boendeparkering ut över lägenhetspriserna. Detta gör att även de utan bil tvingas finansiera bilparkeringar som kan kosta upp mot en halv miljon att bygga. Det är inte rimligt att folk som väljer att inte ha bil tvingas att betala hundratusentals kronor på något de inte vill ha. Här krävs lagstiftning samt att parkeringsmarknaden måste öppnas för konkurrens. Det håller inte att vi har tvingande regler över hur många parkeingar som måste uppföras av en bostadsbyggare. Låt de bestämma själva. Då öppnas också marknaden för att bygga privata parkeringsgarage.
Nu kommer antagligen bilistvurmaren och påpekar att kollektivtrafik idag är kraftigt subventionerad. Vilket är sant. Men om man skulle sluta att missgynna tät bebyggelse så skulle det inte behöva vara så. Då skulle vi kunna sänka livskostnaderna, minska skatten, höja kvaliten i kollektivtrafiken och minska bilismen utan att behöva straffa bilister i landsbygd.
Kommentarer
Skicka en kommentar