Järnväg del 3. Dala o Enköpingsbanan utvecklad vision.

Jag har i ett tidigare inlägg beskrivit denna vision för att dra om Dala och enköpingsbanan i en båge norr om staden. Eftersom visionen utvecklats vill jag här uppdatera den lite.

Anledningarna är flera:

1. Trespårskorsning med norrlandsbanan i höjd med Bärbyleden tillsammans med spår mot Enköping sätter Uppsala i ett bättre läge för att dra nytta av godstågstrafik. Något som är komplicerat idag när dessa tåg måste komma från Stockholm där det råder kapacitetsbrist.

2. Att få bort Järnvägen genom Luthagen/Librobäck ger stora möjligheter för stadsutveckling. Med en enda järnvägskorridor genom staden underlättas också en framtida nedgrävning av spåren avsevärt.

3. Det är inte dyrare att dra om spåret - jämfört med att uppgradera till dubbelspår och att samtidigt bygga ett otal planskilda korsningar centralt i staden med pågående järnvägstrafik + en kilometerlång upphöjd järnvägsbro mitt i centrala Uppsala.

Kilometerlång järnvägsbro med planskild järnvägs påfart som blir konsekvens av dubbelspår/ spår mot Enköping. Ur underlag till ÖP 2010

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

En transformatorstation

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala