Fortsätt till huvudinnehåll

Stadsplanering och trygghet. Inga mer Von Bahrska Häckar!


Till vänster: Central Park befintlig utformning. Till höger: Central Park alternativ utformning. 

Om trygghet och utformning av grönområden.
Den som besökt New York, London eller Berlin har troligen också besökt städernas mest kända grönområden som Central Park, Hyde Park eller Tiergarten. Jag tror dock att få har strosat sporadiskt genom dessa grönområden efter mörkrets inbrott - det upplevs helt enkelt inte tryggt att röra sig längs folktomma gångstigar. Detta gör att dessa och även mindre grönområden under nattetid blir till barriärer i staden. Hur dessa barriäreffekter är placerade i staden har stor social betydelse.

I bilden ovan har jag tagit mig friheten att rita en alternativ version av Central Park på Manhattan som delar av stadsbebyggelsen på ön i två delar. Parkytan i de båda förslagen är ungefär likvärdig, men ur ett socialt perspektiv har de troligtvis helt olika effekter. Där det nuvarande central park går parallellt med de huvudsakliga rörelsestråken (nordsydlig) på Manhattan, skapar det alternativa förslaget en barriär som bryter de huvudsakliga rörelsestråken.

Effekten av det alternativa förslaget (högra bilden) är att de som nattetid behöver gå mellan norra och södra Manhattan tvingas att passera igenom parken. De som har råd att åka kollektivt eller taxi kommer sannolikt välja det alternativet. Medan de som av olika skäl tvingas att gå kommer att utsättas för en ökad överfallsrisk.

Flygbild Löten med skogspartiet "Von Bahrska häcken" som bryter det huvudsakliga rörelsestråket i stadsdelen.
Problemet med grönstrukturer som bryter rörelsestråk.
Jag tror att våra städers grönstruktur bör utformas för att undvika att dessa bryter de huvudsakliga rörelsestråken i staden, och att det ska finnas rimliga alternativa vägar med en utformning som skapar hög trygghet. Att som motsats tvinga människor att korsa otrygga grönområden är problematiskt. I bilden ovan syns Von Bahrska häcken i norra Uppsala. Det är ett långsmalt skogsparti som delar upp stadsdelen Löten i två skilda delar. Området har en uppmärksammad historia av flera våldtäkter och närboende som inte vågar röra sig utomhus på kvällen.

Haga i Umeå - känt efter Hagamannen.
Min förra hemstad Umeå har en längre erfarenhet av hur rädslan för överfall blir ett hinder invånarnas rörelsefrihet. Mest känt är i samband med Hagamannen, som härjade i bland annat stadsdelen Haga i Umeå, som också har flera parkstråk som korsar de huvudsakliga rörelsestråken. Dessa parker tvingar invånarna att passera ytor som inte syns från lägenhetsfönster - platser väl lämpade för överfall där offret kan släpas längre in i parken bortom synhåll också från andra förbipasserande längs vägen. Nu är inte parker det enda stället som är otryggt i en stad. Alla möjliga sorters prång där det går att gömma sig ger ökad handlingsfrihet för förövaren. Parkmiljön skiljer dock ut sig genom att det är en del i stadsmiljön som vi inte kan vara utan - något som inte gäller för mörka prång.

Karta över Umeå universitetsområde med överfall av den så kallade "campusmannen" markerade med röda prickar.
Arbetsplatsområden är en annan sorts otrygga miljöer vi gott skulle kunna vara utan. Att dessa blir i stort folktomma efter arbetstid, utan ögon på gatan gör dem, precis som grönområden, otrygga kvällstid. I Umeå har universitetsområdet denna karaktär, vilket blir ett problem då det ligger längs den naturliga vägen mellan de olika studentområdena och vägen in mot centrala staden. Här ligger även universitetets få studentpubar, vilket trots allt attraherade lite folk. Detta område tycktes passa Campusmannen som utförde en lång rad sexuella ofredanden i området. Detta fick påverkan i min bekantskapskrets där kvinnor undvek att röra sig ensamma under kvällstid. I värsta fall blir denna upplevda otrygghet permanent där män och kvinnor i praktiken har olika rörelsefrihet i staden.

Risk att utsättas för brott i miljöer av olika folktäthet (fritt ur minnet efter Jan Gehl). 

Våldsmannaperspektivet i stadsplaneringen
Hittills har jag mötts av oförståelse när jag försökt lyfta denna fråga om trygghet och den fysiska miljön. Jag har till exempel mötts av reaktioner om att jag överdriver. Men jag tror att man behöver ta denna fråga på allvar. Diagrammet ovan som jag kopierat från Jan Gehl beskrivs risken att utsättas för brott i miljöer med olika folktäthet. I helt folktomma miljöer är risken att utsättas för brott naturligt liten eftersom det inte finns någon annan där som kan utsätta dig för brott. I folkrika miljöer förekommer brott (t.ex ficktjuvar) men chansen att just du ska drabbas är liten eftersom det finns så många människor. Högst risk att drabbas är i miljöer som är varken folkrika eller helt folktomma.

Sett ur våldsmannaperspektivet är detta logiskt. I dessa miljöer finns det potentiella brottsoffer att välja bland, men inte så många vittnen som kan ingripa. Våldsverkaren föredrar särskilt ifall dessa miljöer som är halvtomma på folk är mörka och oöverblickbara från närbelägna bostäder och bilvägar. Då kan övergrepp ske utan vittnen och det är lätt att fly i skydd av mörkret. En annan fördel (för våldsverkaren) är ifall det inte råder en "alla känner alla" mentalitet i dessa stadsdelar så att en främling kan röra sig här utan att någon noterar det.

Planeringen i Uppsala:
Plan för Rosendal (gammal bild men poängen kvarstår)
I Uppsalas stadsplanering tycks detta perspektiv lysa med sin frånvaro. Ett exempel på detta är planen för Rosendal med en tvärgående park som delar av stadsdelen i två delar. Parken är ca ett kvarter bred vilket gör att stora delar av denna riskerar att hamna bortom synhåll från närliggande bostäder - särskilt som man vill ha trädkantade gatumiljöer. Motivet till parkens form är som spridningskorridor mellan Stadsskogen och Kronparken - vad som ska spridas är oklart.


Hela planerna för södra staden med stadsdelar som bland annat Ulleråker har problemet med att sakna förbindelser med centrala staden som inte går genom otrygga naturområden eller arbetsplatsområden. Den stora befolkningsökningen tillsammans med de många och stora natur och arbetsplatsområdena mellan centrala och södra Uppsala har stor risk att bli gynnsamma miljöer för våldsverkare. 
Det så kallade Uppsalapaketet med ny tågstation i Bergsbrunna och hela 33 000 bostäder längs en ny spårvägslinje mellan Gottsunda och Bergsbrunna. Gröna pilar visar vad jag uppfattar som grönområdeskorridorer som delar upp bebyggelsen i ett stort antal enklaver. Här äventyras tryggheten och rörelsefriheten för mer än 70 000 invånare. Där även planeringen av arbetsplatsområden i Ultuna bör få en känga (se bild nedan). SLU lär få ångra sig när deras studenter och anställda påverkas - för att inte tala om företagen man vill locka att sätta sig här...
Till sist:
Det är inte stadsplaneringen som begår brott. Däremot påverkar stadsplaneringen möjligheterna att begå brott och hur vi upplever trygghet och hur den upplevda tryggheten i sin tur påverkar vårt beteende. Att undvika grönområden kvällstid kan beroende på stadsstrukturen få en stor eller liten påverkan på en individsrörelsefrihet. Att planera stadsdelar för tiotusentals invånare avskurna från omvärlden av otrygga ytor är enligt min mening inte en bra planering. Men jag kanske överdriver...  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...