Fortsätt till huvudinnehåll

Kritisk massa del 1. Megastäder och atomfysik

På fysiken fick man lära sig att atombomber kan skapas genom att slå ihop 2 klumpar av höganrikat uran så att de bildar en stor uranklump, förutsatt att den överstiger kritisk massa. I bilden ovan illustreras en kärnklyvning där en neutron träffar en Uranatom vilken därför faller sönder i två mindre atomer och dessutom tre nya neutroner som i sin tur kan klyva nya uran atomer. Denna process sker naturligt hos Uran. Anledningen till att mindre Uranklumpar inte exploderar är att de flesta neutroner missar målen - det finns helt enkelt för mycket tomrum och för få atomkärnor att träffa. Ju större Uranklump desto fler av neutronerna träffar och klyver Urankärnor. Med storleken ökar alltså hastigheten hos reaktionen. När uranklumpen når kritisk massa sker klyvingen så snabbt att en kedjereaktion uppstår.

Städer fungerar på samma sätt. Ju större befolkning de har desto fler möjliga möten och utbyten. Det stora utbudet av varor, tjänster, säljare, köpare, arbetsgivare och arbetstagare i en storstad gör att chansen är stor att ditt företag ska hitta den specialistkompetens det behöver för att kunna expandera. Chansen är stor att du ska hitta det jobb du vill ha. Chansen är stor att du ska hitta någon som säljer det du vill ha till rätt pris. Chansen är stor att du ska hitta någon som köper det du har till rätt pris. Ju större stad desto högre är dessa chanser, vilket också medför högre tillväxt än i mindre städer.

Städer är och kommer alltid att vara grundpelarna för avancerade ekonomier och de blir allt mer betydelsefulla i ett kunskapssamhälle där mer och mer spetskompetens efterfrågas. Ju större städer/ regioner desto högre löner - ett samband som tas upp i denna TED föreläsning av fysikern Geoffrey West. Det han upptäckt är hur löner (och allt annat som handlar om välstånd i städer) förhåller sig till befolkningsmängden.
Om man tillexempel skulle slå ihop 2 lika stora städer med varandra så skulle BNP/capita öka med exponenten 1.15.

Ett litet räkneexempel: Om medelinkomsten är 200 000 kronor i de separata städerna så kommer den när städerna slagits ihop och vuxit samman att öka till över 220 000 kronor! Regionförstoring lönar sig alltså!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Historiska stadsplaner i Uppsala: en kontra-faktisk historieskrivning

På Uppsala kommuns hemsida finns ett par historiska stadsplaner, vilka ger en spännande bild av hur planeringen kunde ha tagit andra vägar. I detta inlägg söker jag staden som kunde ha blivit.  Först P O Hallmans stadsplan från 1910: Året är 1910, i Hallmans plan för Uppsala är alla gatorna lätt krökta inspirerat av österrikaren Camillo Sittes idéer. Öster om järnvägen är en stor ny stadsdel planerad, kvarter med husen mot gatan och korsningar där gator går i alla möjliga riktningar. Stadsdelen är nästan lika stor som den då existerande staden. Idag, år 2013, är stadsdelen fullt utbyggd sen länge och är en självklar del av stadskärnan. Längs dess gator finns nästan lika stort utbud som i den äldre staden på andra sidan järnvägen.  Runt i kring stadskvarteren ligger en ring av äldre villakvarter, idag har en del av villorna växlats mot mindre flerfamiljshus, men kvar finns ändå många ståtliga villor, med läget mitt i staden så utgör de bland de dyraste av stadens bostäde...

En transformatorstation

Snygg inklädnad - dum yta... I stadsdelen Kungsängen i Uppsala står den här transformatorstationen. Tycker att den rostiga inklädnaden är förbaskat cool och troligen kommer det att bli ännu coolare när den är helt inklädd av klängväxter. Men varför har de lagt järnvägssten på marken? Den är otymplig och mer än avskräckande att gå på - det är ett underlag som formligen skriker - det är dumt att gå här! - Du ska inte gå här! Det hade ju varit trevligt om människorna i detta område kunde få en till liten parkyta där istället, det skulle de behöva. Jag undrar vad det är som får arkitekter att ta ett sådant beslut under dessa omständigheter. Man förstår ju att  det kan finnas omständigheter då det är motiverat att otillgängligöra värdefull yta genom att strö ut järnvägssten.  Men inte i ett område som behöver fler parker. Kanske gick det till så här när arkitekterna beslutade om järnvägssten: "- Vanligt gräs är ju snyggt men jag har en stor hög med järnvägssten hemma på mi...

Allmänhet och kommunfullmäktige gravt vilselett om tätheten för 33 000 nya bostäder i södra Uppsala

Enligt avtalet möjlig placering av de 33 000 bostäderna markerat inom svart streckad linje. I det markerade området mellan Gottsunda och Ultuna kommer sannolikt en stor del av ytan att förbli obebyggd, t.ex natura 2000 området och mycket av SLU:s markägor. Avtalet mellan stat och kommun om ny tågstation i utbyte mot byggandet av 33 000 nya bostäder i stråket mellan Bergsbrunna och Gottsunda bygger på gravt vilseledande illusioner om vilken bebyggelsetäthet som kommer att prägla den framtida bebyggelsen för ca 70 000 invånare. Kommunfullmäktige är vilselett och här tänkte jag förklara hur. Ingående i avtalet finns en promemoria som visar var och hur dessa bostäder ska få plats. Här finns luddiga markeringar på en karta som visar möjlig geografisk placering av bostäderna och här finns också kvantitativa beräkningar om vilken täthet dessa behöver byggas med för att få plats på markytorna som är tillgängliga för ny bebyggelse. Hur stor yta behövs för 33 000 bostäder? I denna p...